Plafond verhogen?

RHK

  • #1
Beste klussers,

Wij hebben een oud huis (rond 1900) gekocht, waar al heel veel aan gebeurd is, maar 1 ding zit ons nog in de weg: het plafond in de woonkamer op de begane grond is zodanig verlaagd, dat het een stukje onder de bovenrand van het raam aan de voorzijde begint. Het is een smal en lang huis en niet heel groot, dus ik hoop dat met het weer omhoog brengen van het plafond we wat meer ruimte en licht kunnen krijgen.
Het hele plafond zal ongeveer 40cm verlaagd zijn, dus een hoger plafond zal misschien 20-30cm extra ruimte geven?
Helaas krijgen we de sleutel pas over een paar maanden, dus we kunnen niet makkelijk even gaan kijken met een expert.
Het plafond is waarschijnlijk in de jaren 70 verlaagd ivm stookkosten (nu niet meer nodig, want het hele huis is goed geïsoleerd!) en in de afgelopen 4 jaar zijn de wanden opnieuw voorzien van gipsplaten voorzetwanden (hoe die constructie precies is weet ik niet). Onder het verlaagd plafond zit hoogstwaarschijnlijk het oude pleisterwerk op de oorspronkelijke stro-isolatie.
De badkamer ligt op de begane grond, dus in het verlaagde plafond zullen geen afvoer/waterleidingen verstopt zitten; van electriciteit weet ik dat niet.
Mijn vraag is nu: Als we dat plafond er netjes uithalen, kunnen we dan de bestaande voorzetwanden laten zitten en het ontstane gat tussen wand en verhoogd plafond opvullen met een aansluitend stukje voorzetwand? Als we nl alle wanden ook moeten vervangen is de hele klus misschien niet zo rendabel.
Het plan was de hele kamer te stucen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Heeft men het netjes gedaan, dan is het oude gestucte plafond verwijderd en is het rachelwerk van het verlaagde plafond aan de balklaag vastgezet.

Als voorzetwand heeft men WAARSCHIJNLIJK houten staanders ( metal studs waren toen nog niet in de handel ) met daarop de gipsplaten vastgeschroefd toegepast.

Het is niet te bepalen hoe deze staanders doorlopen. Dat zult u toch ter plekke moeten bekijken na het loshalen van het plafond.

Als ze zijn uitgevlakt aan de muren kan het zijn dat ze niet verder doorlopen dan enige centimeters waar nu het plafond hangt. Het wordt dan lastig om hierop verder te borduren tenzij u OP de staanders een regel kunt plaatsen die even breed is. Dan nog zal het twijfelachtig zijn of een eventuele naad niet gaat scheuren omdat het hout wat erachter zit altijd werkt.

U kunt het oude plafond verwijderen en op dezelfde hoogte een nieuw kader maken waarop u verder naar boven kunt bouwen. U krijgt dan een sprong, maar scheurvorming is dan uitgesloten en u heeft toch uw verhoogd plafond.

Dit kader schroeft u waterpas rondom op het hart van de achterliggende staanders, door de gipsplaten van de bestaande wand. Hou dezelfde kopmaten aan als die van de staanders. Dan werkt u altijd met dezelfde dikten.

U kunt de onder zijde van de nieuwe gipsplatenopbouw 1 cm over het kader laten uitkomen. Dit staat netter dan precies gelijkhouden met de onderzijde van het kader. Die onderzijde kunt u schilderen, of ook bekleden met een strook gipsplaat. Ook hier laat u dan de ombouwgipsplten 1 cm oversteken.
 

RHK

  • #3
Bedankt voor het advies!! Ik denk dat we eerst nog maar eens moeten gaan kijken voor we een beslissing nemen....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu