Plafond - kringen en roest van wapening verhelpen

Kees1024

  • #1
In onze woning van ca. 12 jaar oud hebben wij een probleem met het plafond op de 1e verdieping. Er vallen stukjes uit en het lijkt alsof de betondekking over de wapening onvoldoende is. In de slaapkamers onstaan kleine plekjes waar stukjes uit vallen. In de douche is het erger, zie foto's.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en wat is de oplossing?

 

Pepjo

  • #2
Ik zou contact opnemen met de aannemer : het is toch van de zotte dat er na zo'n relatief korte tijd dit soort gebreken ontstaan ?

Het lijkt mij een bouwfout omdat er te goedkoop gebouwd is.
 

Kees1024

  • #3
Zit geen garantie meer op de woning. Zoek nu een manier om probleem te herstellen.
Mijn idee was:
- Rondom roest beton weghalen, roest verwijderen, zinkspray aanbrengen op
ijzer, stuccen
- Hele plafond sauzen, maar met wat?
 

Ralph

  • #4
Nou is het van belang of het een geheel in het werk gestorte vloer, een breedplaatvloer of kanaalplaatvloer is.
In geval van het eerste is het een zaak van de aannemer. Is het één van de laatste twee dan is het uiteindelijk een zaak van de fabrikant van de prefabvloeren.
In alle gevallen is er zoiets als een bepaalde verwachting wat alle partijen moeten leveren, namelijk een redelijke termijn (en dat is zo'n 50 jr) dat het solide moet zijn.
En betonrot na 12 jr mag daarin gewoon niet voorkomen.
 

Kees1024

  • #5
Volgende gevonden op internet:

Betreft: Loskomen van pleisterwerk - 18/11/2005


Vraag:
Wij wonen nu zeven jaar in onze nieuwbouw. Zo'n 5 jaar geleden merkten wij voor het eerst dat op sommige plaatsen het pleisterwerk van onze plafond op het gelijkvloers begon los te komen. Het gaat over bepleistering op gladde welfsels en vooraf werd een hechtingsprimer gebruikt. We namen contact op met de stukadoor maar die bleek ondertussen al failliet te zijn. We merken nog steeds plaatsen op die loskomen. Op sommige plaatsen klinkt het hol. Hoe kunnen wij het best ons plafond herstellen? Onze voorkeur gaat nog steeds uit naar een mooi wit bepleisterd plafond.

Antwoord:
Het komt wel meer voor dat pleister loskomt van welfsels of breedplaatvloeren van glad beton. Vaak ligt te vroeg pleisteren - waardoor het beton niet voldoende heeft kunnen drogen - aan de oorsprong van dit probleem. Ook het verkeerd of het niet gebruiken van een hechtprimer kan een belangrijke oorzaak zijn.
In principe zouden we je voorstellen om samen met de stukadoor, de fabrikant en eventueel de architect de zaak ter plaatste te bekijken. Voor jullie liggen de zaken anders vermits de stukadoor failliet is. Hoe dan ook zouden we jullie adviseren om samen met de architect, de fabrikant en een stukadoor die de zaak zou willen herstellen te bekijken wat gedaan kan worden.
 

Pepjo

  • #6
I rest my case, zeggen ze geloof ik op de TV... :wink:

Lijkt me ook in jouw geval verstandig.
Voor hetzelfde geld dien je alle plafonds opnieuw te doen, want komt het overal doorzetten, en dat wordt nogal een klus.

Maar dit valt eigenlijk buiten de doelstellingen van dit forum.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Zo te zien is het geen roest van de bewapening maar van ingesloten oer (ijzererts) in de beton, wanneer u die uithakt en weer dichtpleistert is misschien alles weer in orde.
U kunt zelf zien na het hakwerk wat het echt is.
 

Kees1024

  • #8
Ik heb met de schroevendraaier op de roestplek zitten porren en heb inderdaad geen metaal kunnen vinden! Zal dan inderdaad wel oer zijn. Wist niet dat dit bestond.
Ik ga de kringen insmeren met een goedje voor het vullen van kleine scheuren, en de roestplek met een isoleermiddel van het zelfde merk.

Bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu