Plafond isoleren?

Delacour

  • #1
Beste,

Ik ben momenteel mijn woning aan het opknappen. De bovenverdieping is inmiddels gereed an na de winter wil ik beneden beginnen.

Nu ben ik me aan het bedenken of ik het plafond van de beneden verdieping wil isoleren. Het betreft een houten tussenvloer en tegen het plafond zitten momenteel schrootjes.

Zou ik het dan isoleren met glas/steenwol en vervolgens met gipsplaten dichtmaken of zou ik tegen de schrootjes gipsplaten monteren en dat af laten stucen?

Ik twijfel een beetje tussen alles goed isoleren met een koude bovenverdieping als gevolg omdat ik er niet stook of alles niet isoleren en het een beetje warmer hebben.. En hoe zit het met geluidsdoorlatendheid?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als je het boven warm wil hebben, kan je beter een radiator open draaien. Dat is gecontroleerder dan meeprofiteren van beneden. Denk dat het verschil echter erg klein is, want de isolatie warmt ook op.

Een geisoleerde vloer scheelt vast wel wat in het stoken beneden. Bovendien goed voor geluidsisolatie en positief voor de brandveiligheid. Ik zou er dus altijd voor kiezen de vloer te isoleren.

De schrootjes weghalen voor een gipsplafond aan te brengen heeft ook altijd mijn voorkeur. Scheelt gewicht, je kan elektra inspecteren en veranderen en meteen de balklaag checken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu