Plaatsen granieten aanrechtblad

Vdbroek81

  • #1
Ik ga binnenkort een nieuwe hoek keuken plaatsen. Nu is dat niet voor het eerst dat ik een keuken plaats, maar wel het granieten aanrechtblad....

Uiteraard maak ik me wat zorgen over de breekbaarheid (met name de uitsparingen voor kookplaat en spoelbak)

Kan iemand mij tips geven hoe te handelen?

mijn plan:
1. Blad alleen op z´n kant tillen.
2. Blad op z´n kant neerzetten op de onderbouw en kantelen.

Is het voldoende de bladen van de bovenzijde te kitten (omdat de kit er mogelijk afschraapt bij het kantelen)
Zijn de bladen van 2m70 (opgedikt tot 5cm) met twee man te handelen?

bedankt voor een reactie!
 

Sharky

  • #2
Hier hebben we ook een granieten werkblad in onze hoekkeuken.

een lengte van 3,70 mtr waar de spoelbak in zit en in de andere met een lengte van 3 mtr zit de kookplaat.

Ik heb het blad door de granietboer laten plaatsen maar heb wel mee moeten helpen. Naar binnen dragen op de hoge kant (was met 2 man behoorlijk zwaar maar wel te doen) Vervolgens hebben we de rand van de lange zijde op onderbouw kastjes geplaatst en het blad op de plaats geschoven.

Je moet opletten dat het blad overal goed op de kastjes ligt dus zonder speling!!!

Vervolgens is de rand afgekit met zwarte kit. De smet plinten zijn gekit evenals de vensterbanken.

Als ik jouw was liet ik de graniet boer het werkblad plaatsen zodat jezelf geen risico loopt. De plaat kan breken door onstabiele ligging.

Succes
 

Vdbroek81

  • #3
Bedankt voor je reaktie Christophe!

Ja de vulplaatjes om het blad spanningsloos op de onderbouw te leggen zijn belangrijk en was me bekend. Goed dat je dat nog even benadrukt!


Grootste zorg die ik heb is de stevigheid van het blad door de uitsparingen. Wat ik begrijp is dat het blad opgevuld is (het is opgedikt tot 5cm) met een verstevigingslaag.

Maar ik neem toch aan dat het ondanks de uitsparingen getild moet kunnen worden.
 

Vdbroek81

  • #4
Ik lees net ook een oplossing voor het uitvullen met propjes zuurvrije silicone kit op de onderbouw. Lijkt me niet zo gek?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het is handiger het blad met 3 man/vrouw op z'n plek te leggen als de uitsparingen voor de gootsteen en de kookplaat er al in zitten.
Vaak zijn de uitsparingen niet helemaal doorgezaagd en moeten de laatste stukjes er na het plaatsen uitgezaagd worden.
 

Keukenman

  • #6
Granieten bladen worden door ons altijd met 2 man geplaatst. Het zal je verbazen hoe veerkrachtig zo'n blad nog is! Aan de voorzijde is het blad opgedikt met een waterkering of een haakse hoekverbinding, en aan de achterzijde is het opgedikt met watervast spaanplaat.

Plaats eerst de verste hoek. Indien mogelijk op zijn rugzijde en dan naar voren kantelen. Dit gaat niet altijd ivm haaksheid muren of vensterbanken en electra. Gaat dit niet dan met voldoende ondersteuning vlak ervoor houden en zodra de achterzijde op de kasten ligt voorzichtig naar achteren schuiven.

Het andere deel vlak ertegenaan schuiven met een overstek van een paar cm. Leg daar wel een stukje board of je duimstok onder tegen beschadigingen.

Nu kun je gelijk de koppelnaad goed inkitten. Lift het blad iets op, verwijder de board of duimstok en laat het blad voorzichtig erin zakken. Klem de bladen goed tegen elkaar en sluit deze ook op met vulplaatjes aan de achterzijde. Overtollige kit wegstrijken en dit zéker 24 uur laten drogen!! Beter is het om bij je granietleverancier een 2 componenten lijm mee te bestellen. Die is na 15 minuten keihard en vormt een vaste verbinding. Kit zal altijd iets flexibel zijn.

Meet de bladen eerst altijd goed op voordat je gaat plaatsen!!! Als het blad iets te groot is en deze klemt zich vast dan is de kans op breuk het grootst!!

Succes.
 

Vdbroek81

  • #7
Keukenman, bedankt! Erg goede tips.

De muren zijn perfect haaks en glad gestuct en met het stucen heb ik paslatten gemaakt die 2mm groter zijn dan de bladen. Deze passen er goed in dus het blad moet ook passen. Haaks neerzetten en kantelen moet gaan. Met opschuiven kan ik me voorstellen dat je hem scheef tussen de muren drukt.

Nog wat vraagjes naar aanleiding van je tips:
  • -Werken jullie met vulplaatjes en/of kit tussen blad en de onderbouw zoals in eerder link werd beschreven?
    -Als ik je goed begrijp dan adviseer je het blad tegen het ander blad te klemmen met vulplaatjes zodat de naad minimaal gemaakt kan worden?
    -Beide bladen zitten tussen muren. Bedoel je dat het tweede blad even over de eerste ligt (met ondersteuning zodat de naad gekit kan worden? Dat klinkt als een gevaarlijke handeling?

nogmaals dank voor je advies!
 

Keukenman

  • #8
Wij werken met vulplaatjes en niet met kit aan de onderzijde. Het blad wordt later via de traverselatten van de onderbouw vastgeschroefd.

uitvullen tussen mur is inderdaad om de naad zo klein mogelijk te houden, maar ook om een goede verlijming te krijgen. Hoe minder kit ertussen zit, hoe vaster het blad komt te liggen.

Even erover leggen is niet gevaarlijk, maar ben gewoon voorzichtig, dan gaat er niets mis. Nogmaals, het blad heeft onderlijming welke echt wel wat kan hebben. Til hem niet hoger dan noodzakelijk en til ook met één hand in de sparing van de wasbak of kookplaat. Dan ontlast je de smalle bruggen. Vind je het toch te riskant dan niet doen maar zorg wel dat de kit er goed tussen kan. Even met een schuurpapiertje fijne korrel over de koppelnaad en goed ontvetten.

ps: zorg bij het vastklemmen van de spoelbak dat de klemmen niet rechtstreeks tegen graniet geschroefd worden. Op de klemmen zitten schere punten welke een als een priem in je blad prikken. één keer een tik of pan ertegen en je kunt een scheur krijgen. Maak van een latje een aantal blokjes en plaats die tussen klem en onderzijde blad.
 

Vdbroek81

  • #9
Super en je adviezen bevestigen ook wel het gevoel wat ik bij het materiaal heb. Dat de grootste voorzichtigheid is geboden is helder.
Ik heb nog even een plaatje van de opstelling toegevoegd en misschien leuk om later wat foto's te plaatsen.
De losse kast plaats ik nadat het blad geplaatst is zodat er wat ruimte is. Het blad heeft geen waterkering.

 

Keukenman

  • #10
Ziet er mooi uit zo. Goede opstelling.

eerst blad 1, dan blad 2 zoals eerder besproken. Dat je geen waterkering hebt is een voordeel, de koppelnaad is recht en de bladen kun je dus beide kantelen of recht erin schuiven. Makkelijkste is om blad 2 te schuiven. dit blad is 2,77 breed dus niet al te zwaar. Verwijder wel altijd de deuren/lades van je keukenblok alvorens te plaatsen.
 

Vdbroek81

  • #11
Gaat lukken en ik hou je/jullie op de hoogte!
 

Vdbroek81

  • #12
Ik had beloofd om nog wat fotos te plaatsen. Bij deze.
Het blad zit er werkelijk super strak op en de klus viel prima te doen.

Om een indruk te geven, zo was het:

de onderbouw uitgelaserd. Bij de kookplaat extra verstevigingslatten op de muur.:


Het blad ligt (naad is erg mooi dicht):

Onderbouw spoelbak vast gekit (flex3000 kit):

Stand tot nu toe (nee de keuken is niet blauw...):

Wasemkap heeft wat leveringsproblemen maar komt volgende week.
Vloer tegelen wordt vrijdag.
 

Keukenman

  • #13
Ziet er superstrak uit! chapeau!! :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu