Plaatsen draagbalk, welke of hoe?

Phoxy84

  • #1
Ik kom er niet uit. Ik wil weten wat voor balk ik nodig heb ter ondersteuning van een muurtje. De situatie is als volgt.

Op zolder heb ik een kast staan met wasmachine etc. Deze is 5 meter hoog, 3 meter breed (1,5m diep) en gebouwd van 10cm cellenbetonblokken. Aan de voorzijde zitten twee openslaande deuren, in totaal 2 meter breed 2,4 m hoog en voorzien van een stalen deurkozijn. Boven het kozijn zit een houten balk, om de cellenbtonblokken die boven de deuren zitten op te vangen, zodat het kozijn niet doorbuigt. Ik hoop tot nu toe duidelijk.

Nu plaats ik een muur tegenover de deuren, op 1,2 meter afstand, zodat er een gang ontstaat. Op die gang wil ik een plafond/vloer maken, voor opslag. Ik heb berekend dat ik daar bepaalde balken voor nodig heb, geen probleem. Echter, het plafond moet bevestigd worden aan de muur van cellenbetonblokken. Ik vrees dat het gewicht dan te hoog is voor de huidige constructie en wil dat verstevigen.

Nu kan ik een balk aanbrengen boven de openslaande deuren, maar hoe hoog en dik moet die dan zijn? En als ik die plaats door een sleuf te maken in de muur, hoe groot is de kans dat de muur omlaag komt zetten? Moet ik de muur dan ondersteunen of blijven die cellenbetonblokken wel even aan elkaar zitten zodat ik de balk erin kan schuiven?

Iemand een idee?

Bedankt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het idee wat ik krijg is het plaatsen van 1 of 2 foto's om het verhaal wat duidelijker te krijgen. :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Phoxy84 schreef:
het plafond moet bevestigd worden aan de muur van cellenbetonblokken. Ik vrees dat het gewicht dan te hoog is voor de huidige constructie en wil dat verstevigen.
Als het gewicht nu te hoog is, is dat nog steeds zo na plaatsing van een balk.

Is de zoldervloer van beton?

Een balk plaats je niet in een sleuf in de muur, maar ertegenaan of erbovenop.

De balk als latei is vaak van dezelfde afmetingen als de vloerbalken, omdat (als) de overspanning korter is.

Verder ben ik ook benieuwd naar een foto of schets.
 

Phoxy84

  • #4
Ok, ik ga even wat regelen :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu