Pijp van riool naar dak

Loupland

  • #1
Hallo,

Er loopt een PVC buis van mijn riolering naar het dak. Deze buis zit gigantisch in de weg. Hij staat letterlijk midden in de badkamer als een soort pilaar.

Als ik hem ga omleiden, dan ben ik denk ik twee dagen bezig met extra werk.

Mijn vraag is. Kan ik dit gewoon afdoppen? Het zou me HEEL veel werk schelen.

Alvast bedankt.
Groeten Lou
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zoek even op standleiding kan je zien wat voor een ellende je krijgt als je deze afdopt.
Je komt ook een filmpje tegen hoe een riool werkt. Kost een paar minuten maar handig om te weten.
Kwam het tegen
 

Loupland

  • #3
Oké... Dus jouw advies is om de leiding om te gaan leiden.

Dat is echt balen, want dan moet ik muren gaan openbreken om die leiding weer weg te kunnen werken. Zo veel onvoorzien extra werk. Die leiding kwam als een soort verrassing uit een pilaartje.

Ik heb overal natuurlijk wel sifons zitten, maar deze standleiding vangt dus de onderdruk van het riool op, zodat je sifons niet leeggezogen worden, geloof ik. Klopt dat?

Gebeurt dat vaak die onderdruk? :P
Als het eens per maand is dan zit ik er aan te denken om dan gewoon mn sifonnetjes weer vol te laten lopen. :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het is niet gebruikelijk maar u zou op de twee hoogste plekken, b.v. wastafels of wasmachineafvoer, een beluchter kunnen plaatsen en de ontspanningsleiding die er nu zit afdoppen.
 

Loupland

  • #5
Als dat mogelijk is dan doe ik dat! Mijn hoogste punt is een wastafel. Daar kan ik makkelijk een ander sifon onderzetten.

Als ik "Sifon met beluchter" intik op google, is dat dan wat u bedoeld?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ja, dat soort bedoel ik.
Als er lange afstanden zijn de beluchters op de grootste afstand van de ontluchtingspijp zetten.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Die ontspanningsleiding zit er niet voor niets. ik zou nu de moeite nemen om de leiding om te leggen, anders ga je gegarandeerd spijt krijgen.

Sifons met beluchting zijn een lapmiddel, voor je het weet heb je ook andere problemen dan alleen een leeg trekkende sifon, zoals bijvoorbeeld slecht weglopend water.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Welke problemen behalve slecht lopend water?
 

CV__

  • #9
Overdruk kan niet weg, dus kunnen sifons e.d. gaan borrelen en de wc gaan spetteren.

Met alle respect hoor... als je de ontspanleiding als verrassing tegenkomt heb je gewoon te weinig vooronderzoek gedaan.

Is dit een normaal woonhuis? Dan is veelal de CV op zolder de hoogste aansluiting op het riool.

Die ontspanleiding moet je gewoon laten zitten (of omleggen). Dat is gewoon genormeerd. Zelfde maaat als grootste afvoer voor hoogbouw, max. 1 maat kleiner voor laagbouw.

Weghalen en huis verkopen zonder te melden = verborgen gebrek. Herstelkosten kunnen dan lang na verkoop op jou verhaald worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu