Philips GC8330 stoomstrijkijzer geeft geen stoom

DavidB

  • #1
Op internet is een service manual te vinden, daarmee is het strijkijzer makkelijk te demonteren.

De stoomketel wordt niet warm en het stoompompje gaat niet aan. Als je op de stoomknop drukt hoor je alleen een klikje.

(Let op: het strijkijzer moet op katoen stand staan of hoger en net bedieningspaneel moet op stoom staan, om überhaupt stoom te genereren)

Na lang zoeken (alle onderdelen leken te werken, ook elektronische onderdelen waren OK) kwam ik er achter dat de netvoeding nog maar half werkte. De spanning op controle PCB moet rond 24V zijn maar was maar 16V. Er was niet genoeg stroom voorhanden om alle onderdelen gelijktijdig te laten werken.

De grote gele condensator was de boosdoener. De waarde was 680 nF, type "X2" dat is een veiligheidscondensator. Ik heb deze vervangen door een 1 uF "X2" type die ik had liggen daarmee was de spanning 27V. Voor de zekerheid heb ik ook de 2 elco's vervangen deze waren 47 uF 35V en leken verdroogd.

Het stoomstrijkijzer kan weer jaren mee.

 

DSR9500

  • #2
:super: d'r is niets zo mooi, als zelf repareren :prima:
 

DavidB

  • #3
Bedankt. En een leuk om te delen, zodat een ander er nog wat aan heeft. Zo heb ik van dit forum ook veel profijt gehad!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu