Pex aansluiten vanaf watermeter

MarvinH

  • #1
Ons woonhuis zijn wij compleet aan het renoveren, en daarbij wil ik alle waterleidingen gaan vervangen.

De eerste grote stap is natuurlijk bepalen welk systeem ik ga gebruiken. Zowel de drinkwater leidingen, warmwater leidingen, cv vloerverwarmings leidingen en gas leidingen moeten worden aangelegd. Om alles met 1 systeem te doen lijkt mij wel zo handig.

Ik had oa. Viega zien staan, en daar kan ik met extra korting aan komen.
Ongetwijfeld dat er nog wel tien andere PEX systemen bestaan, maar spreken over PEX in het algemeen is bijna onmogelijk gezien elk systeem compleet anders is. Voor nu probeer ik mij te focussen op Viega.

Het pers systeem lijkt mij het mooist, en is volgens mij ook betrouwbaarder dan knelfitting systemen.
Wel moet ik een perstang kopen.
En elke perstang heeft (bij Viega) een andere maat. Met een perstang van 20mm kun je volgens mij niet de 16mm buis persen. De 20mm tang kost rond de € 230,-.

Op dit moment heb ik twee vragen..

1) kan ik alles van 20mm voorzien? Zowel warm als koud water? Of kan het soms nadelen hebben om 20mm te gebruiken ipv. 16mm? Met alleen 20mm hoef ik maar 1 rol 20mm te kopen, en 1 20mm perstang. En ook qua T-stukjes enzo heb ik maar met 1 maat rekening te houden.

2) Ik wil zo dicht mogelijk op de watermeter de nieuwe pex 20mm leiding aansluiten. Op dit moment zit er een soort aftapkraantje met daarop een "vies" gesoldeerde koperen leiding.
Het lijkt erop dat de koperen leiding veel te klein was, en er een hele dot soldeer is gebruikt om het passend te maken.
Ik wil graag van dit vies gesoldeerde aftapkraantje af, en met een soort koppeling een nieuwe aansluiting maken. Op die manier hoop ik ook alles echt loodvrij te houden, en van al het oude soldeer af te zijn.
Mijn vraag is dus ook, kan ik het aftapkraantje eraf halen en een nieuwe connectie maken, zo ja, wat is de aansluiting die ik dan heb, dan kan ik op zoek naar een koppelstukje.
Hieronder is de watermeter te zien, het aftapkraantje is met "1" aangegeven, de koperen leiding met "2".





Op youtube vond ik een filmpje over een soort "lus" verdeler met kraantjes. Deze lus zou de druk gelijk verdelen, en werkt beter dan zonder lus.
Dit leek mij wel een goed idee, en zoiets wil ik ook met pex maken, dit is overigens geen Viega, maar daar is zoiets natuurlijk ook mee te maken.



Iemand misschien verder nog leuke ideeën en/of aan of afraders?[/url]
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Hoewel ik zelf werk bij een andere Pex(A)-producent (die met die zwarte kunststof koppelingen) een paar algemene wenken:

- Buisdiameter is 1, maar de doorlaat in de koppelingen bepaald je debiet.

- zorg voor een goede scheiding tussen koud en warm, en tussen koud en vloerverwarming.

- Ter voorkoming van Legionella zijn er tegenwoordig doorstroommuurplaten voor koud, waarbij je het toilet (geen drinkwater) als laatste component op de aftakking aansluit. Zodat het water bij de kranen regelmatig ververst wordt.

- Voor gas moet je waarschijnlijk andere koppelingen gebruiken dan voor drinkwater. Let op de juiste coderingen.

- Op termijn zullen messing koppelingen voor dinkwater ook niet meer toegestaan zijn.

- Wellicht is het voordeliger om het gereedschap te huren.
 

MarvinH

  • #3
Ik begrijp dat de doorlaat van de koppelingen het knelpunt is. Maar is er verder geen bezwaar om alles met 20mm uit te voeren, of zijn er situaties waar je juist 16mm moet gebruiken? (afgezien van beperkte ruimtes om de buizen te instaleren)

Ik zat zelf te denken om ongeïsoleerde pex buis te kopen, en daaromheen zelf van die grijze buis isolatie omheen te doen op de plekken waar er ruimte voor is.
Zowel koud als warmwater leidingen.

Interessant die doorstroom muurplaten. Alleen was mijn idee juist om zoveel mogelijk vanaf het beginpunt af te tappen, en met losse leidingen naar diverse punten in het huis.
Als je alles door laat stromen maakt het water wel omwegen, en verliest je denk ik snel druk wanneer tegelijkertijd op meerdere punten water word gebruikt.
Zou legionella zo'n probleem zijn als ik de leidingen isoleer, waardoor dus het koude water niet snel kamertemperatuur zal aannemen?

Ja voor gas zal ik vast iets heel anders nodig gaan hebben. Maar zo even gekeken wat Viega aan gasleidingen heeft, maar daar betaal je zo 300,- voor 25 meter, echt duur spul die gasleidingen zeg.
Is daar een goedkopere oplossing voor waar je ook geen gereedschap voor nodig heb?
Op termijn zullen messing koppelingen voor dinkwater ook niet meer toegestaan zijn.
Ik ben daar niet helemaal in thuis, mij leek juist koper, messing of brons goede koppelstukken. De plastic koppelingen leken mij wat goedkoop aan doen, en meer lekkage gevoelig dan harde metalen koppelstukken. Maar ik kan daar helemaal naast zitten.
Zijn kunststof koppelstukken echt goed? En waarom word messing in de toekomst niet meer toegestaan?
Er is verschil in brons en messing. Volgens mij zijn de Viega koppelingen brons.
Is kunststof gezonder?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Mits goed verwerkt zijn kunststof koppelingen net zo goed of zelfs beter dan messing. Messing koppelingen zullen niet geheel verdwijnen, maar moeten straks ontzinkingsbestendig zijn. En daardoor worden ze veel duurder. Want het bestaande recycling-materiaal kan dus niet meer gebruikt worden.

Wel moet je kunststof koppelingen bescherming tegen (chemische) invloeden van buitenaf. Dus even intapen om ze te beschermen.

Lekkages ontstaan juist vaak bij de systemen die o-ringen gebruiken, doordat de ring beschadigd raakt of verschuift.

Wat betreft 20 of 16 mm: Voor warm water (en helemaal over langere afstanden) is het handiger om 16 mm te gebruiken zodat je sneller warm water bij de kraan hebt.
 

MarvinH

  • #5
Wat betreft 20 of 16 mm: Voor warm water (en helemaal over langere afstanden) is het handiger om 16 mm te gebruiken zodat je sneller warm water bij de kraan hebt.
Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan. Inderdaad, er zit meer water in de leiding waardoor het langer duurt voor je warm water heb vanaf je cv.
Bij een leiding van 6 meter, is dat een merkbaar (1 of 2 seconden) verschil? Ookal isoleer ik de leidingen goed, zou het water dan niet warm blijven in de leiding?
Of geeft een cv eerst koud water voor hij na 1 of 2 seconden warm water geeft?
In dat geval kun je nooit direct warm water hebben, hoe goed je ook isoleerd.

Wie iemand misschien wat voor hoofdaansluiting er op de watermeter zit? Is dat een soort 3/4" schoefdraad, en kan ik een 3/4" naar pex verloopstuk gebruiken, of moet dat aftapraantje erop blijven zitten, en moet ik het oude soldeer weg proberen te halen?
Zoals ik al eerder zij, het aftapkraantje heb ik er het liefst gewoon af.
(zie foto's hierboven)
 

Millies8

  • #6
Je zal voor elke maat een andere persbek moeten gebruiken, en de bekken voor gas zullen ook weer anders zijn dan die voor water. Eigenlijk is een perssysteem rendabel als je veel persingen doet, door de tijdwinst die je daar kan halen verdient die investering zich vanzelf terug, dus.... voor eenmalig gebruik een erg dure investering. Kijk eens of in installateur het leidingwerk niet voor je kan doen, viega, henco, rehau, tigris, unicor, het maakt niet zo heel veel uit welk systeem hij gebruikt en... systeemgarantie is ook niet onaardig ;)
vraag gewoon een offerte op en vergelijk het met een eigen aanschaf

succes
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #7
Het hele idee van zo'n lus in het filmpje is leuk bedacht maar is volgens mij een beetje onzin.

Hij legt uit dat als je ergens een kraan opendraait of de WC doortrekt terwijl er iemand staat te douchen dat er dan geen plotseling drukverlies optreedt in de douche.

Maar als de weerstand klein genoeg is in de verdeler dan heb je daar sowieso geen last van. De verdeler in een lus laten lopen zodat het water van twee kanten kan komen draagt daar niets aan bij. Je kunt net zo goed een dikkere buis nemen als verdeler.

Volgens mij de enige reden waarom je zo'n lus zou maken is als je alleen maar de beschikking hebt over één kleine maat buis.


(Beetje oude post, sorry. Kon het even niet laten te reageren.)
 

Tegel

  • #8
Een bekende kraan fabrikant adviseert dit ook bij plaatsen van zij douches.
Die zullen dat niet voor niets doen denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu