Pergola wiebelt

Wernerbrinta

  • #1
Dag allemaal,

Ik heb onlangs een Pergola gezet in Douglas hout en wel op de volgende manier:
Betonnen poeren van 58 cm heb ik 50 cm diep in beton gezet. De palen (12 x 12 cm, 200 cm lang) werden bevestigd op die poeren dmv een metalen plaatje vast te zetten aan de onderkant. Aan de poer zat een schroefdraad die ik in de paal heb moeten boren. De bevestiging is zoals je kunt zien op het volgende plaatje (dit is een voorbeeld en niet de actueele situatie)


De liggers (ook 12 x 12)heb ik zoals je op onderstaande foto's kunt zien ingekeept en zitten met houtdraadbouten vast op de staanders. zover zo goed. Totale breedte en diepte is 3,6m x 3.6m.

Het probleem:
Wanneer ik tegen de pergola duw voelt het zeer stevig, maar als je blijft duwen merk je dat hij begint te deinen. Niet veel, maar ik maak me er wat zorgen over.
Wellicht is dit omdat de hele constructie steunt op die metalen bout zoals je kunt zien op bovenstaande foto. Dat is gedaan om de pergola per paal nog te kunnen bijstellen in de hoogte en om de onderkant ook van de grond te houden tegen het rotten. Ik vraag me af of ik deze toch niet beter rechtstreeks om de betonnen poer had geplaatst.
De pergola bewoog gelukkig niet in de hevige wind van de afgelopen dagen omdat de structuur natuurlijk open is (en blijft). Ik laat hier in de toekomst een druif over groeien.

Zou ik de constructie kunnen verstevigen door elke paal 2x te schoren? Dat is volgens mij het enige wat ik kan doen. Maar aangezien nu al de hele constructie deint vraag ik me af of dit invloed heeft.

In ieder geval bedankt voor de tips. Dit was mijn eerste projectje in hout en ben er zeer tevreden over.


Betonpoer waar de pergola op rust.



Pergola bijna gereed hier. Alleen de regels moest ik nog bevestigen.

Tijdens de opbouw
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er is in de constructie geen enkele schoor te vinden. Deze zorgen juist voor de stevigheid.

Bij iedere staander moet u bovenaan 2 schoren plaatsen naar de horizontale balken.

Uw redenering is onjuist: de pergola is instabiel omdat er geen schoren gemaakt zijn, terwijl u zich afvraagt of schoren nog zin heeft omdat de pergola zonder schoren al wiebelt.
 

Wernerbrinta

  • #3
Dank je voor je advies BertPleizier. We gaan schoren zetten; 2 per paal.

Heb je of iemand anders advies omtrent de lengte van zo'n schoor? Als ik zoek op internet vind ik er met lengte 60, 70 en 75 cm.

Of maakt dat allemaal niet zoveel uit hoe lang die zijn?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Hoe langer hoe beter, maar het moet ook een beetje in verhouding blijven en als het even kan niet je hoofd er tegen stoten.
 

Wernerbrinta

  • #5
Ik ga ze plaatsen en ik houd jullie op de hoogte.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu