Pergola in de grond plaatsen

Robkuh84

  • #1
Hallo allemaal,

Ik zou graag op mijn huidige terras deze pergola plaatsen.

link vervangen door afbeelding - mod

Nu hoop ik dat jullie onderstaande vragen kunnen beantwoorden:
1. Op dit moment heb ik tegels van 60 * 60 cm liggen (5cm dik). Hier zal een hoek uit gehaald moeten worden om de pergola in de grond te krijgen. Met welk gereedschap krijg ik dit het beste voor elkaar?
2. Ik zou graag aan beide kanten een haak in de paal schroeven en er een hangmaat aanhangen. Denken jullie dat bovenstaande pergola hiervoor geschikt is? Ofwel houdt deze pergola een persoon van 80 kg of stort de pergola in als ik erin ga liggen? De pergola komt minimaal 50cm in de grond te staan.
3. zouden jullie het aanraden om de pergola aan een betonnen poer vast te maken?
4. Gaat dit houd rotten als het 50cm in de grond staat?
5. Zijn er nog andere punten waar ik tegenaan kan lopen, maar hierboven niet vermeld heb?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr.Rob
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Met een haakse slijper kun je het hoekje netjes uit de tegel slijpen.

Hardhout in de grond rot pas na vele vele jaren en gaat het langste mee. Ander hout rot sneller. Onbehandeld vuren is het snelste weg, daarna komt geïmpregneerd tuinhout en lariks en ceder.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Deze palen schat ik 100x100mm. Daar kan je wel een hangmat aan hangen.

50cm in de grond is wel wat weinig. Normaal 2/3 boven en 1/3 onder de grond. Al helpen de schoortjes ook wel mee. Bij een poer moet er een bevestiging gemaakt worden van de paal aan de poer.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zolang de hangmat tussen twee hoekbalken komt kan het, diagonaal zit er geen enkele sterkte in de constructie, niet bevorderlijk voor de totale sterkte.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu