Pergola bouwen - staander op liggers bevestigen

Gro16

  • #1
Beste klussers,

Ik wil graag om advies vragen!

In de achtertuin wil ik graag een pergola bouwen over de breedte van de tuin. Deze is 5,5m breed.
Deze zal op staanders komen te staan met schoren. De totale hoogte van de pergola zal 2,4m worden.

Zelf zit ik te denken aan Douglas houten palen van 15cm x 15cm. Dit in verband met het ophangen van een hangmat/hangstoel tussen de palen.

Ik twijfel over de volgende items:
- Hoe zou ik de staanders op de ligger moeten bevestigen? Kan dit door middel van schroeven? Of wat is de sterkste manier?

- Zit te denken om 1/3 van de paal lengte de grond in te zetten met rubber seal. Voor mijn gevoel is een betonpoer met een draadstaal niet sterk genoeg als er een hangmat tussen komt. Klopt dit?

Ik hoor graag van jullie :)! Onderstaand is het idee
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarom een betonpoer?
U hebt de beschikking over 5.5 m ruimte min de oversteek.
 

Gro16

  • #3
Ik las op het internet dat deze manier van plaatsen steviger is.

Zit meer te twijfelen over de bevestiging van de ligger op de staanders.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
In de ligger een kleine inkeping maken waar de staander net in valt en dan van boven af vastschroeven met hele lange schroeven (25 cm). Gebruik uiteraard RVS bevestigingsmateriaal.

De inkeping is eenvoudig te maken met een handcirkelzaag. De zaag op de juiste diepte instellen en om de paar mm een nieuwe zaagsnede. De overgebleven “lamelletjes
 

Gro16

  • #5
Bedankt voor de reactie BertPleizier! Dit ga ik zeker eens bedenken hoe het uit te voeren is!

Als we praten over de inkeping is die dan de helft van de balk? Of is 2-4cm ook prima?

Las dat verzinkte schroeven sterker zijn dan RVS, zullen de RvS niet bezwijken als de hangmat er tussen komt?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Paar cm is inderdaad al voldoende. Maak de inkeping precies passend en dus niet te ruim en de staanders staan naar 2 kanten toe al vast.

Als u de hangmat onder de ligger plaatst, dan houdt de ligger de staanders al op hun plek. Door de inkepingen kunnen de staanders niet meer naar binnen buigen.

Verzinkt is veel roestgevoeliger. Daarom RVS gebruiken en goed voorboren. Bouten mogen ook.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
U heeft een persoonlijk bericht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu