Parketvloer teveel olie verwijderen

Miedrof

  • #1
Hoi, ik heb onze parketvloer behandeld. Eerst ontvet en gereinigd, toen geschuurd met korrel 80 en vervolgens 120. Toen weer ontvet en whitewash olie (Rambo) aangebracht, volgens verpakking (met kwast en vervolgens inboenen met een doek). Deze laag trok voldoende in, vervolgens 2e laag aangebracht met een boenmachine alleen nu blijft er een filmlaagje over wat er niet in trekt. Wanneer je met een nagel over de vloer gaat schraap je deze laag er af, zo ook met het schuiven van stoelen of onze zoon die eroverheen kruipt. Nu is de vraag, hoe kan ik dit verwijderen? Is er een ontvetter o.i.d. voor? Heb al geprobeerd het verder in te boenen maar dit is geen optie aangezien er niks verder intrekt. Graag jullie advies. Om alvast op de zaken vooruit te lopen, schuren is voor nu geen optie aangezien het papier gelijk zal vollopen met de aanwezige filmlaag. Nadat deze weg is alsnog wel schuren uiteraard.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wrijven met een grote prop keukenpapier of zo
 

Miedrof

  • #3
Dank je wel, alleen niet zozeer een optie omdat de olielaag wel wat opgedroogd is en daardoor er moeilijk tot niet afgaat..

Zelf nog wat gegoogled en kom uit om intensief reiniger van Aquamarijn. Zal dat afdoende zijn?
 

De Bob

  • #4
Probeer eens in een hoekje met ruim terpetine op een doek de laag op te lossen.

Is in een supermarkt te koop, en milieu vriendeljk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik denk dat de eerste laag olie ook aangetast wordt door oplosmiddelen.
Hebt u de overtollige olie weggeveegd na een tijdje en laten drogen?


Misschien dat met een verfkrabber de verdikte olie eraf te halen is.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat product lijkt er speciaal voor gemaakt en zal zeker een stuk gezonder zijn dan terpentine dat absoluut niet gezond en of milieuvriendelijk is.
 

De Bob

  • #7
Boertje 125

Met aquamarijn reiniger kom ik niet verder dan een reinigende vloerzeep, maar geen oplos/verwijder middel

verder nog geen oplossing, in het stukje wat Jan aangeeft gaat het over het aanbrengen, maar schrijven ze wel dat een teveel of spatten verwijderd kunnen worden met terpentine.
Er zijn nog wel agressievere middelen (volgens andere fora) maar erg brandgevaarlijk dus hier niet aan te bevelen.

Je zal toch de laag licht moeten oplossen en dan verwijderen/vegen/poetsen.
Schuren zal niet gaan in een nogal verse laag, en dat is eigenlijk het enigste wat werken kan.

Misschien Rambo contacteren, voor een werkwijze/oplossing.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Het is niet verstandig oplossmiddelen te gebruiken. Mechanisch (verfkrabber) is beter. Daarna is waarschijnlijk wel een nieuwe laag olie nodig. Deze keer dan het teveel aan olie met een schone doek verwijderen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
De Bob,

er wordt op de hele pagina van de site niets vermeld over terpentine, ook over het wegvegen van spatten niet.
Ik ben niet zo'n vriend van oplosmiddelen en zal ze dus ook niet adviseren tenzij het niet anders kan.
 

De Bob

  • #10
Het staat er toch echt.

Quote text Rambo

REINIGEN
Morsvlekken en spatten Niet laten opdrogen maar meteen wegnemen met een doekje en eventueel wat terpentine.
Gereedschap Met terpentine schoonmaken of tijdelijk bewaren in water of folie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Je haalt de tekst aan van rambo, ik heb de info van een heel andere site, dit kun je ook zien als je de moeite neemt om de door mij aangehaalde site te lezen.
 

De Bob

  • #12
Dit is uit de door u aangehaalde site, onder in deel twee bij "reinigen"

Ik heb niets anders, en weet ook geen andere afdoende oplossing dan terpetine, had ik al daarvoor aangegeven
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Ik heb alleen de pagina aangehaald die voor TS van belang kan zijn, dat is de pagina met het stukje "behandeld en in goede staat".
 

Miedrof

  • #14
Dank jullie wel voor alle reacties!

Conform voorschriften Rambo heb ik de olie aangebracht. Voor nu heb ik de vloer zo goed en kwaad dat het kan ontvet, alles met de hand en met een klein schuursponsje voor de plekken die half ingedroogd waren. Nu is dit een tijdelijke oplossing, dit omdat het resultaat optisch gezien niet het mooiste meer is. Daarom van het voorjaar alsnog weer alles schuren en ga dan de vloer lakken, vertrouwen in olie zo voldoende verloren. In ieder geval nogmaals dank voor jullie reacties!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik denk voor een parket vloer is de huidige generatie niet geschikt. Schoenen uit bij de voordeur. :wink:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #16
Lakken op olie is ook niet het meest simpele klusje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu