Parket vloer zwevend of verlijmd met vloerverwarming

Bike27

  • #1
Wij zijn bezig met een nieuwe houten vloer. Inmiddels hebben wij een keuze gemaakt, maar twijfelen nog over het volgende.

De huidige situatie:
Plavuizen vloer, verdeelstation voor verwarming, door middel van 'lussen in de vloer' worden radiatoren verwarmd. Dit betekent dat er vloerverwarming aanwezig is, maar geen separate lussen in de vloer lopen.

Opties nieuwe situatie:
1. Parket verlijmen: met diamant borstel plavuizen voorbereiden, egliseren, parket verlijmen. Voordelen: minder hoog, strakker te leggen, duurzamer en erg belangrijk: minder isolerend voor de vloerverwarming. Nadelen: veel duurder, veel rotzooi.
2. Parket zwevend leggen: 7 mm ondervloer neerleggen, daarop het parket zwevend aanbrengen. Voordelen: minder rotzooi, goedkoper. Nadelen: veel meer isolerend en hoger.

Belangrijkste twijfel is over de warmte afgifte van de vloer. Ik heb de volgende gegevens van de vloerleverancier:

De verlijmde vloer heeft een warmteweerstand van 0,09 en de zwevend gelegde vloer 0,21. Dat is dus een verschil van 0,12 m2K/W. Alleen is de vraag hoeveel is dat in de praktijk. Bij ons is de vloerverwarming bijverwarming maar in de winter hebben we die wel echt nodig, zeker omdat onze designradiator in de keuken een lagere capaciteit heeft dan de vorige en we dat opvangen met de vloerverwarming.

Ik vind het erg lastig in te schatten in hoeverre warmteverlies optreedt, hoeveel dat is en of het daardoor in de winter te koud wordt.

Hebben jullie advies hoe ik dit kan analyseren/benaderen?

Alvast veel dank!![/u]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu