Panelen in deur

2RH

  • #1
Goedemiddag,

Ik heb een paar (nieuwe) viervaks CanDo deuren waar normaliter 4mm glaspaneeltjes in gaan. De originele 6mm MDF-panelen die CanDo vroeger kon leveren, zijn uit het assortiment, dus laat ik die zagen bij een lokale houtleverancier, waar ze wel recht kunnen zagen (in tegenstelling tot de grote bouwmarkten: altijd scheef) en ook betere MDF hebben.

Vraag 1: kan/moet ik de maten van de originele glasplaatjes (66,3 x 38cm) aanhouden voor de MDF-panelen? Zoniet, hoeveel speling moet ik dan aanhouden tussen paneel en paneelsponning? De sponningen zijn 66,6 x 38,3cm

Vraag 2: Is het wijs om de MDF-paneeltjes geheel af te schilderen vóór plaatsing in de deur, of schilderen als ze er al inzitten? I.v.m. scheuren van de lak e.d. bij krimp. Ik heb ooit eens een paneeldeurtje gehad waar je rondom een halve cm witte grondverf zag door krimp. Dat wil ik nu graag voorkomen.

Vraag 3: paneeltjes verlijmen (geheel danwel puntjes) of juist niet?

Vraag 4: Naden kitten met flexibele houtkit of ...?

Alvast bedankt
Rob
 

Janjens

  • #2
Hallo Rob.

bij glas houw je 5 mm ruimte tussen sponning en glas .
dit kun je ook bij MDF doen maar moet niet zo nodig.

MDF krimpt niet als het droog is , het wil wel eens uitzetten als het vochtig word .

geheel verlijmen is beter .

gewoon overschilderbare kit heb ik de beste ervaring mee.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Panelen verlijm je niet. Je kan de naadjes na montage eventueel afkitten. Schilderen pas daarna.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu