Palen houthok rotten

BtH

  • #1
Hallo,

Recentelijk kwam ik er achter dat de palen van m'n houthok welke zich in de grond bevinden zo goed als weg gerot zijn. Niet verwonderlijk, want deze zijn zo in de grond geplaatst door amateurs zonder beton of wat dan ook.

Mijn vraag is eigenlijk; is het wellicht mogelijk om deze te repareren/verstevigen op wat voor manier dan ook? Heeft iemand creatieve ideeën?
Alvast bedankt voor het meedenken!
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Heeft u een foto? Je kan er een nieuwe paal naast plaatsen en deze aan het bovendeel van de rotte paal vastmaken.

Overigens heeft het in beton plaatsen van een paal geen invloed op het rotten of op de stevigheid van de constructie. Het kost alleen maar extra geld en geeft met vervangen veel extra werk.
 

BtH

  • #3
Bedankt voor uw reactie. Hierbij foto's van de situatie.

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Tja, ik zou het houthak leeghalen, de palen 1 voor 1 vervangen en het hok weer vullen.

Kun je nu doen of in de winter, alleen dan krijg je de nieuwe palen misschien niet meer in de grond vanwege de vorst.
 

BtH

  • #5
Wellicht nog een mogelijkheid om het houthok leeg te maken, palen bij begin van rottend gebied af te zagen. Daarna met paar man hulp optillen en verhogen door iets aan de onderkant van de palen vast te maken (wat niet kan rotten). Houthok zal dan ook wat verhoogd zijn wat ik wel kan gebruiken.

Of wordt dit niet wat? ;)
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het hok staat dan niet meer verankerd in de grond.

Als je de palen vervangt door langere palen is je hok ook gelijk hoger. De planken zien er nog goed uit en kun je hergebruiken.

De constructie is simpel en daardoor makkelijk even uit elkaar te halen.
 

BtH

  • #7
Bedankt voor uw reactie.
Iemand anders kwam ook nog met de volgende tip. Wat vindt u daar van?
Het rotte stuk afzagen en uit de grond graven. Dan van die stalen punten plaatsen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Die bieden geen toegevoegde waarde. Het puntje zit maar net in de grond. Als de wind onder het dakje slaat komen ze zo los uit de grond.

Kies voor hardhouten palen en plaats deze in de grond tot de diepte van een handgrondboor. Dan komen ze nooit meer los en ze gaan 20-30 jaar mee. Azobé heeft de voorkeur. Deze soort worst veel gebruikt in de grond- en waterbouw vanwege de goede vochtbestendigheid.

De levensduur kunt u nog extra verlengen door het gedeelte dat in de grond gaat + 10 cm daarboven in te smeren met een teerachtige sealer.

Koop de palen niet bij de bouwmarkt, want via internet (houthandel) zijn ze vele malen goedkoper. Zo heb ik onlangs azobé 7x7 200 cm palen gekocht voor € 7,50 stuk. Weliswaar ruw maar dat maakt voor een houthok niet veel uit. Desnoods even de schaaf of een schuurpapiertje er langs en ze zijn glad(der).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu