Overlagen hellend bitumen dak

Hankezp82

  • #1


Betreft hellend bitumen dak. Liggende delen zijn nog ok, maar goten slecht (overstek, dus geen lekkage binnen). Aangezien bitumen er sinds 1992 op ligt is het idee om het hele dak te vervangen.

Ik loop alleen tegen een aantal dillema's aan en krijg van dakdekkers verschillende adviezen:

1. Het huis is uit 1960 en vermoedelijk is er al 3-4x een nieuwe laag bitumen overheen gegaan. 2 van de 3 dakdekkers zeggen geen probleem, want het kleeft nog goed. De ander zegt risico op codensvorming eronder, dus oude lagen er eventueel afhalen. Wat is wijsheid?

2. Bovenkant naisoleren? Dak is van boven naar beneden als volgt opgebouwd: gips, folie, regelwerk, balken ca. 16 cm met daartussen 16 cm glaswol, halmplaten, aantal lagen mastiek/bitumen. RC-waarde glaswol is 4.3. Hoe zinvol is het om buitenkant nog na te isoleren met PIR-platen van 14 cm met r/c waarde van 6? Om de koudebrug omhoog te brengen schijnt de r/c waarde aan de bovenkant hoger te moeten zijn, dan aan de binnenkant. Wel/niet doen? Meerkosten zijn ca. 4500 euro (130 m2 dak) en boeiborden hoeven niet te worden opgehoogd en vernieuwd.

3. Gewoon bitumen of zogenaamde thermobanen? of EPDM? Ik neig naar thermobamen om blaasvorming tegen te gaan, maar misschien zijn er nog betere alternatieven.

Alvast bedankt voor de reacties!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zitten er bobbels in de dakbedekking?
Zo nee dan zit er ook geen condens tussen..
De leislag ziet ook nog goed uit, daar hoeft zo te zien niets overheen.
U kunt op de slechte plekken rustig nog een laag aanbrengen, de leislag moet wel goed droog zijn anders zou er plaatselijk wat condens tussen kunnen komen, dat is meer voor het oog want lekken gaat het niet doen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hoe moet ik dat zien op de slechte plekken een laag er over heen. Banen of vloeibaar.

Kan je het dak goed zien vanaf de straat?
 

Hankezp82

  • #4
Er zitten geen bobbels in de dakbedekking.
Plan is banen. Dak is deels zichtbaar vanaf de straat, groot deel niet.

Hebben jullie ook nog tips over na-isoleren of niet (zie vraag 2 hierboven)? Is dat de moeite waard, of is het sowieso niet verstandig om vanaf onder en vanaf boven te isoleren? Laatste dat ik wil is natuurlijk vochtprobleem aan onderzijde.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Nog even hoe hellend is hellend?
 

Hankezp82

  • #6
Ik denk circa 20-30 graden, licht hellend dus.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Bouwfysisch kan je op je dak een laag PUR alu. aanbrengen. Geen probleem. Zelf vroeg ik me af of dat pakket nieuwe materialen niet zou kunnen afzakken omdat in jouw dakvloer geen schroeven gedraaid kunnen worden.
 

Hankezp82

  • #8
Ok, dank. En zo'n extra pakket levert geen problemen of risico's op voor het pakket aan de binnenkant (damppunt/vocht-problemen)?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu