Overdruk ventiel blijft lopen

Xxmushuxx

  • #1
Heb vanavond de verwarmings leidingen bij gevuld omdat er nog maar een druk was van 0,5 bar. Maar nu blijft het overdrukkraantje lopen. Het is dan wel druppelsgewijs maar denk toch dat ik in een nacht een volle emmer heb.

De CV ketel hangt op zolder en het overdrukdruk kraan zit 1 verdieping lager in de badkamer. Is het nu zo dat het kraantje kapot is (zo ja waar kan ik dat aan zien dan) en zo nee wat kan het dan zijn?

Mocht ik het kraantje moeten vervangen is het dan zo dat alle leidingen weer leeg moeten of hebben jullie daar een andere oplossing voor?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is het een overstortventiel of is het de inlaatcombinatie?
De laatste hoort te druppelen, de eerste niet (als de druk niet boven de 3 bar is tenminste).
Plaats anders even een foto.

PS. een overstort zit op de cv-leiding, een inlaatcombinatie in de koudwaterleiding.
 

Xxmushuxx

  • #3
Het is zo'n kraantje waar je maar 1 kant kan op draaien. Dan komt er ook daadwerkelijk water uit. (zwarte knop)
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als de druk idd niet boven de 3 bar is zal hij defect zijn.
Meestal gaan ze idd lekken als je er aan gedraaid hebt, dit is dan ook niet de bedoeling.
 

Xxmushuxx

  • #5
Ok dan zal ik deze gaan vervangen. Bedankt voor Uw advies.

Nu las ik ook ergens op het forum dat het ook nog wel eens zo kan zijn dat het expansievat kapot kan zijn. Is er een mogelijk om dit te controleren?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #6
Stook de verwarming op,loopt de druk snel op, van 2 naar 3 is die kapot.(1Bar)

Loopt die maar 2 /3 streepjes op is die goed. (0,2/0.3 bar)
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
Erop tikken met iets van ijzer kan ook een indicatie zijn.
Bovenin moet hij vol klinken, onderin hol.
(bovenin is dan de kan waar hij aangesloten zit)
 

112andre

  • #8
Hallo

Het best kan je een drukvat controleren door deze na te meten.
Maak eerst de installatie drukloos door via de vulslang het water uit de installatie te laten lopen. Let wel.. Drukloos.. Dus je hoeft alleen zoveel water er uit te laten lopen tot de druk van de installatie af is...

Daarna kan je met een drukmeter de druk van je expansievat controleren.
Bij een 18 en 25 litervat zit meestal aan de onderkant een ventiel. hierop zou een druk moeten staan van 0,5, 1,0 of 1,5 bar... De juiste druk staat meestal vermeld op het drukvat.

Het is een zelfde ventiel als bij een auto. Normaal is dit ventiel afgedekt met een kapje. Is de druk in het vat te laag? (dus defect) dan vervangen.. en niet (zoals ik soms lees) oppompen, want dat werkt niet.

Er op tikken om te horen of hij hol klinkt, is niet echt een goede methode. Indien namelijk er nog enige druk onderin het vat zit, komt hier geen water. En dan hoor je het nog niet.. Daarom is meten de beste oplossing!

Succes!

André
 

112andre

  • #10
Hoi Ron321

Natuurlijk je hebt gelijk!! Het is een goede indicatie. Als hij niet hol klinkt en vol water staat, dan is hij zeker lek.

Groetjes André
 

Ketelpak

  • #11
Hallo Xxmushuxx


Om het exp vat te controleren kan je het eraf schroeven en kijken of er water in zit, als je je vinger in het gat steekt en je kan de rubber bal niet indrukken is hij goed.
Dit kan je gelijk doen als je de overstort vervangt want dan is de ketel drukloos.

Succes
 

W en d

  • #12
Ja zoals ketelpak al schrijft, als je de installatie toch al drukloos hebt gemaakt is het net zo makkelijk om even het vat eraf te draaien.

Het is een heel gedoe met een drukmeter om de voordruk te meten door de doe het zelver.
 

Xxmushuxx

  • #13
Het vreemde nu aan dit alles is dat ik net de verwarming aangezet heb (werd hierboven ergens beschreven)
En dat de kraan ophield met druppelen. Nu staat de meter op de CV net onder de 1 bar, was 2 en op de meter in de badkamer staat ie op 1.5 dit was iets meer als 2.
Of is dit normaal?
 

Xxmushuxx

  • #14
Nu net het kraantje vervangen en het gedruppel is over. De druk blijft nu ook constant. Eén ieder bedankt voor jullie tips en hulp :D
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Die overdrukventielen zijn vrij gevoelig voor "rommel" uit je cv-leiding, vooral als ze wat ouder zijn.

Gaat zo'n ding één keer open (bijv. vanwege te ver vullen of een defect expansievat) dan komen er kleine gruisdeeltjes tussen de afsluiter van dat ventiel te zitten en blijft ie (een beetje) lekken.

Soms helpt het om hem heel even flink open te zetten, maar vervangen is gewoon de beste remedie.

En dat is blijkbaar gelukt, bedankt voor de terugmelding! :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu