Overbruggen defecte klok in ATAG F8 fornuis?

Syrah

  • #1
Ik zag al oudere berichten langskomen met een zelfde probleem, maar krijg de oplossing niet goed vertaald naar mijn eigen kaduke ovenklokje, dus hier toch een eigen post in de hoop op advies :)

De klok/timer was een aantal maanden geleden gestopt met werken, ging spontaan weer aan vorige week terwijl de oven aan was & rook duidelijk verbrand, dus oven uit en stroom eraf.

Beetje prutsen met moervaste schroeven later was de display eruit, en ziet het er naar uit dat de X2 condensator het een tikje te warm heeft gehad.

Nu gebruiken we die klok nooit en lijkt het mij het fijnst om die hele display unit te kunnen ditchen (want als hij blijft zitten blijft het stinken, ik denk namelijk dat die klokunit de maximale oventemperatuur van 300°C helemaal niet trekt), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of dat kan en als het kan, welke draadjes nou waarheen moeten.

In bijlage dus ook een foto van alle draden, die die eraan zaten zijn genummerd.

Op de printplaat zaten 1 & 2 samen op "N7"; 3 & 4 samen op L8, 5 op 1 en 6 op 1a.

1 is wit en zit in het lange blok met aansluitinkjes vastgeklikt.
2 is blauw wit en loopt helemaal door naar de achterkant van de oven.
3 is wit en zit verbonden met 1 van de lampjes (die aangeven of de oven warm is of voorverwarmt)
4 is wit en zit ook in dat lange blok
5 is blauw wit en gaat naar het lange blok
6 is blauw wit (en heeft een plastic kapje als 'aansluiting' ipv een metalen plaatje) en gaat naar het blok uiterst links dat achter de temperatuurregelingsknop van de oven zit.

Iemand die hier zijn/haar licht op kan schijnen? :D

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De hier aangegeven contacten gaan vrijwel zeker naar de contacten van het relais ernaast:



Zou je nog even kunnen checken of dat inderdaad zo is. Zoja, dan verbind je de twee draden die op die klemmen aangesloten zaten met elkaar, dmv. een veilige verbinder. Bijv een Wago lasklem voor flexibele draden.

De andere twee draden vormen de voeding van de klook en zijn niet meer nodig. Dus loskoppelen en deugdelijk isoleren.

Indien er op de voedingskant meerdere draden op één punt aangesloten zaten, zullen die in de nieuwe situatie verbonden moeten blijven.

Overigens jammer dat je niet gewoon een foto van de aangesloten klok met alle draden origineel hebt geplaatst. Je lijstje met aansluitingen kan ik namelijk niet volgen, omdat ik niet weet welke kleur aan welke aansluiting hoort te zitten. Ik heb geen documentatie van Atag en zelfs als dat zo was staan de kleuren er vaak niet bij.

Hopelijk weet je zelf nog wel wat waaraan zat.
 

Syrah

  • #3
Helder Kees, heel erg bedankt dat je er naar hebt gekeken!
Overigens jammer dat je niet gewoon een foto van de aangesloten klok met alle draden origineel hebt geplaatst. Je lijstje met aansluitingen kan ik namelijk niet volgen, omdat ik niet weet welke kleur aan welke aansluiting hoort te zitten. Ik heb geen documentatie van Atag en zelfs als dat zo was staan de kleuren er vaak niet bij.
Ik had een foto gemaakt gisteravond, maar dat was jammer genoeg voor het fornuisgedeelte los was, dus was het zicht op de draden via een zijpaneel en met flits en die was daardoor al zo lastig te begrijpen voor mij terwijl ik weet hoe het eruit zag, dat ik niet dacht dat iemand er hier wijzer van zou worden.

Morgen ga ik bij daglicht eens kijken of ik het zo netjes opgelost kan krijgen met je advies & voor de volledigheid nog eens een foto maken van de aangesloten situatie.

Nogmaals dank!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu