Oude vloer op balken vervangen door nieuwe (laminaat) vloer

Mikevaneck

  • #1
Hallo allemaal,
Ik heb het forum afgezocht naar een gelijkend vraagstuk, maar kom er geen tegen die er naadloos op aansluit, dus alsnog mijn 'uitdaging':

Sinds 1,5 jaar wonen wij in een oud huis waarbij de woonkamer een balklaag met daarop een oude grenen vloer en daarboven een vuren vloer (in dezelfde lengterichting) gelegd.

Nu is de vurenvloer op een aantal plaatsen gescheurd plus dat de kasten in de kamer een beetje 'meedeinen' als er iemand door de kamer loopt. Gelukkig heb ik geen 2 linker handen, maar ik zit nog steeds in twijfel welke oplossing ik ga toepassen. Zeker is dat ik een laminaatvloer wil gaan leggen (mede vanwege kosten).

Onder het huis is een souterain waar een keuken, badkamer, berging en washok zijn.
Oppervlakte kamer: 30 m²;
Maximale overspanning van de balken: 3 m (op diverse plaatsen door muren ondersteund, resultaat maximaal 3 m);
Balkmaat: 6 x 15 cm;
Hoh afstand balken: +/- 60cm.

Hopelijk kunnen jullie nog extra voor- en nadelen aangeven zodat ik eindelijk een besluit kan nemen :)

Hier mijn 2 opties:
  1. </B>[*]Houten ondervloer vernieuwen
    Vloeren eruit halen;
    Balken opnieuw uitvlakken m.b.v. regelwerk;
    Nieuwe ondervloer (underlayment, wildverband, en onderling verlijmd en geschroefd in de balken).
    Bovenop underlayment op normale wijze laminaatvloer aanbrengen.

    [*]<B>Betonvloer leggen
    Vloeren eruit halen;
    Stroken rockwool op balken leggen;
    Stevig folie aanbrengen dat aan de wanden oploopt;
    Stroken rockwool aanbrengen langs de randen;
    Balken stutten langs onder (in keuken, badkamer etc);
    Lewisplaten leggen;
    Latten dwars monteren en waterpas leggen op lewisvloer van 3cm dik;
    Cementdekvloer storten (3cm boven profiel) tussen de balken;
    Zodra aan de eerstvolgende strook begonnen wordt de eerste balk verwijderen en opvullen met cementdekvloer etc.
    De latten dienen om de vloer mooi strak te kunnen trekken.
    Vervolgens (indien nodig) nog afwerken met egalisatievloer;
    Op normale wijze laminaatvloer leggen.
Voordelen optie 1:
- Goedkoper;
- Minder ingrijpend (niet stutten etc);
- Veel sneller te realiseren.

Nadelen optie 1:
- Blijft de vloer lang vlak?
- De vloer blijft nog steeds 'in beweging' terwijl dat bij beton minder is, al zou de verlijmde underlayment vloer veel moeten oplossen.

Voordelen optie 2:
- Robuuste vloer, die ook later niet gaat doorbuigen;
- Betere geluidsisolatie (maar dat is niet zo heel belangrijk).

Nadelen optie 2:
- Vrij bewerkelijk, lange doorlooptijd
- Hogere kosten
- Mogelijke schade souterain (als gevolg van stutten, lekken)

Ik ben zeer benieuwd wat jullie reacties en tips zijn,

Groeten Mike.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zie een probleem: zwaluwstaartplaten zijn (voor zover mij bekend) niet bedoeld voor dergelijke grote oppervlaktes!

Hier (website is helaas niet meer online, mod.) vind je een aantal gegevens over dit materiaal, misschien heb je er wat aan.
 

Espaan

  • #3
Is het geen optie om op de grenen vloer (afhankelijk van het veren hiervan) multiplex te schroeven en daarop laminaat.
Door het onderling aan elkaar maken van de grenen vloerplanken en het multiplex krijg je volgens mij een vrij stabiele ondergrond.

Of is de grenen vloer zelf al verend?
 

Mikevaneck

  • #4
De grenen vloer die er nu ligt is inmiddels dik 80 jaar oud en echt aan vervanging toe.
Ik heb inmiddels weer een nieuw idee opgedaan, mede door de vlondervloer die ik vorig jaar heb aangelegd.

Alle vloerdelen eruit halen, tegen de balken planken monteren van pakweg 2,6cm dik en 15cm breed en volle lengte (ik kan tegen zeer gunstige prijs bankirai aanschaffen - oersterk). Deze planken net iets boven de balklaag laten steken zodat ik hiermee een waterpas geheel kan maken. Daarop triplex of underlaymentplaten schroeven en onderling die dan dus ook pas liggen en daarop weer de laminaat (met tussenvloer, duoform).

De bankirai planken zijn dermate sterk, zeker op z'n kant (15cm) dat deze niet doorbuigen, en ze gaan ook het doorbuigen van de huidige balken tegen. Het gewicht is echter verwaarloosbaar t.o.v. de underlayment en laminaatvloer.

Ik ben zelf al aardig overtuigd van deze manier, zeker tov de betonoplossing. Dit kan nl. voor veel problemen en ongemak zorgen. Een paar weken lang stutpalen in de badkamer en keuken daar is nog mee te leven, maar zodra er iets misgaat en er cementsluier over de tegels van mijn badkamer naar beneden komt is die naar de vaantjes.

Misschien zijn er nog andere tips? Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Marsepein

  • #5
Ik heb ditzelfde principe toegepast, maar dan met multiplexstroken van 30 cm. De vloer is veel stabieler geworden dan hij eerst was. Ook heb ik er 22 mm Underlayment opgelegd ipv 18 mm. Maar dat was wel even zoeken.
 

Espaan

  • #6
Klinkt als een prima oplossing. Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu