Oude verflaag afbijten of afbranden, ivm nieuwe verflaag

Fmrama

  • #1
Hallo,
Ik ga een tv kast opnieuw een kleurtje geven,met watergedragen verf. Nu wil ik de oude verflaag op terpentinebasis er helemaal af hebben. Dit kan door gebruik van afbijtmiddel of afbranden. Heeft het gebruik van afbijtmiddel invloed op latere hechting van de watergedragen verf.?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Nee mits goed afgenomen.
Wel op de mens want het is troep.
Met een föhn en een scherpe schaper is het resultaat mooi glad, beetje schuren etc. en u bent klaar.
 

Fmrama

  • #3
Ok! Dan ga ik toch maar voor het afbranden.
 

Ambidexterity

  • #4
Maar waarom geheel verwijderen? Als het echt een lelijk geschilderde koeklaag is snap ik het wel. Maar als het netjes is geschilderd dan kan je het ook opschuren en er een grondlaag opzetten, Vervolgens met watergedragen verf aflakken.
 

Fmrama

  • #5
Het is netjes geschilderd. Laagje grond en 2 laagjes dekkend op kaal hout.
Ik wil het weer op redelijk kaal hout en dan met watergedragen verf afwerken.
Ik heb een tijdje geleden de deuren en kozijnen in de keuken en bijkeuken geschilderd met watergedragen verf over terpetine gedragen. Ik had ze , dacht ik, goed ontvet, geschuurd en in de grondverf gezet. Maar op de hoeken van de deur waar je vaak met je handen raakt is de verf (bouwmarkt verf waar veel reclame voor gemaakt wordt) snel eraf gegaan. Nu wil ik het kastje (ook vaak open en dicht) van kaal hout af met meer profesionele verf (die ook beschermend is voor huidvetten) van de vakhandel gaan behandelen. Als dit naar tevreden heid werkt en het blijft idd mooi, dan ga ik met diezelfde verf en handelingen de keukendeuren opnieuw doen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Voor het schuren goed afnemen met st, marc ontvetter.
Maar ook dan kan huidvet nog de oorzaak zijn van onthechting.
 

Ambidexterity

  • #7
Ja, dat is een perfect middeltje, gebruik ik altijd. Niet teveel, overdaad schaadt. Vervolgens neem ik het nog eens af met alleen schoon water, misschien niet nodig, maar ik heb er een beter gevoel bij. Daar na niet meer met je vingers aanzitten.

De vakhandel (A kwaliteit) verven zijn tegenwoordig al heel goed doorontwikkeld wat betreft de bescherming tegen huidvetten.

De Sig*a S2U No*a, Si*ke*s Ru*bol en de Wij*on*l Aqu* zijn bijvoorbeeld goede huidvet resistente Verven.
 

Fmrama

  • #8
Bedankt voor de tips, allen. Ik ga er mee aan de slag.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu