Oude verf op kit verwijderen?

Henk86

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende situatie: mijn kozijnen zijn toe aan een verfbeurt. De verf op mijn kozijn begint te scheuren tussen het houten kozijn en de kit:



Mijn vermoeden is dat de oude verf minder elastisch is geworden met de jaren en dat het glas en het hout verschillend krimmen en uitzetten onder de weersomstandigheden. Het is een vrij breed raam (+/ 180cm).

Wat is de beste manier om het kozijn opnieuw te verven? Kan ik de oude verf weg schuren (machinaal of handmatig?) of beschadig ik dan de kit?

En tot slot, kan ik voorkomen dat een nieuwe verf laag in de toekomst opnieuw gaat scheuren of is dit onvermijdelijk?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Eigenlijk kan je ook beter opnieuw kitten.

verf er af halen kan je beter met een scherp mesje doen door een heel klein laagje van de kit te snijden.

als je gaat schuren krijg je krassen in je glas
 

De Bob

  • #3
Ontvetten/kit verwijderen/schuren/zonodig plamuren/gronden/tussen schuren/aflakken en na het aflakken, kitten op kleur.

In de regel wordt kit niet geschilderd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik denk dat er verkeerde kit is gebruikt, goede kit laat niet overal los op zo'n afstand.
De kit met een afbreekmesje los snijden en eruit trekken, pas op, zo'n mesje kan het glas beschadigen.
Verwijder de kit goed, kit op kit wil niet goed.
Na het verwijderen van de kit eerst ontvetten voor er nieuwe kit aangebracht wordt.
 

De Bob

  • #5
@Jan: Het gaat hier niet over de kit, maar over de verf die breekt en loslaat naast/op de kit, TS wil de kit juist behouden.

TS: u kan proberen de verf met krabben of schuren van de kit te verwijderen, maar de kit zal er niet mooier op worden.

Ik heb hierboven al een werkrichting aangegeven, de kit verwijderen met krabben snijden of kitvoeg snijder, dat maakt niet uit, en na het aflakken pas kitten op kleur.

Wilt u toch schuren op de kit, pas dan op dat u het glas niet raakt, en als u de kit overschilderd, krijgt u weer hetzelfde probleem.

Kit wordt in de regel niet geschilderd

Als alternatief kunt u met een scherp mesje de optie van @Boertje 125 proberen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De kit is los gescheurd, die moet vervangen worden, de ruimte die er nu zit kan nooit met verf dicht gesmeerd worden.
Daarnaast levert kit op kit altijd problemen op.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu