Oude trap kaal maken - loodverf?

Kafka

  • #1
Hallo,

Vol goede moed ben ik begonnen met het kaal maken van een plusminus 100 jaar oude trap.
Nadat ik enkele treden had gedaan vond ik de oranje kleur van de onderste laag toch een beetje vreemd.
Wie schildert z'n trap nou oranje dacht ik.
Heb toch maar even gezocht op internet en nu bestaat de kans dat de verf een soort menie is die in die tijd vaak werd gebruikt.
Ik weet niet zeker of deze verf veel lood bevat maar ben toch maar gestopt. Er bestaan van die testkits om vast te stellen of het een loodverf is.
Weet iemand waar ik dat kan kopen? In Amerika is het verkrijgbaar maar in Nederland kan ik het niet vinden.
In Amerika behandelen ze loodverf alsof het asbest is, mannen in witte pakken met zuustofflessen op de rug, buurt afgezet etc.

Op het kale hout zit ook een bruine plakkerig smurrie. Weet niet wat dat is. Lijkt op lijm maar is het niet denk ik.
Ik heb ook geprobeerd om het af te beitsen maar dat duurt veel langer dan met een fohn en schraper.

Kan iemand advies geven hoe dit het beste/veiligste aan te pakken?
Ik heb tijdens het schrapen van de eerste treden wel een mondmasker gedragen met zo'n dubbele tuut.

bij voorbaat dank.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Gezien de leeftijd lijkt mij de bruine smurrie lijnolieverf. Door schuren rult de verf en lijkt dan op bisonkit. Is zeer moeilijk te verwijderen.

Afbijt heeft weinig invloed-is wel een truc voor- affohnen is een langdurige bezigheid omdat door warmte dit type verf thermoplasties wordt, dus zacht en plakkerig. Omdat er mogelijk ook loodmenie is gebruikt is verwarmen uit den boze ivm vrijkomen looddampen ( uiterst giftig ). Blijft over schuren op middelmatig toerental met een rotex excentrische schuurmachine en adembescherming met mondmasker.
Is de laag niet al te dik, dan kan afbijt die na opbrengen wordt afgedekt met bouwplastic effectief zijn. De werkende stof kan dan niet aan de lucht ontsnappen en blijft langer werkzaam. Minimaal 6 a 7 uur laten inwerken en goed ventileren. Kinderen en huisdieren uit de buurt houden.
 

Kafka

  • #3
Hallo Kees,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben vandaag toch maar verder gegaan met affohnen van de lagen verf. Ik heb met mn gasmasker op maar het risico genomen. Het ging vrij vlot, op de meeste plekken ging het als plakken kaas er af.
De bovenste laag had ik 20 jaar geleden er zelf opgezet en bevat zeker geen lood. Daar onder zat nog een witte laag en daar onder weer een oranje laag. Deze laag zat voornamelijk aan de uiteinden en de neus van de treden.
In de loop van de jaren afgesleten denk ik.


De eerste laag zou best lijnolieverf kunnen zijn. Deze is heel stug maar met de fohn en een plamuurmes gaat het vrij redelijk. Hier gaat de meeste tijd inzitten. Morgen maar weer verder (nu is het nog koel :wink: )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu