Oude radiator kraan compatibel maken voor Tado Knop

TweeLinkerHandenEnzo

  • #1
Beste Leden,

Voor in de slaapkamer had ik een slimme Radiatorknop aangeschaft van Tado. Eerst had ik het merk van de oude knop opgezocht (Comap Sar) om te kijken of deze compatibel was en dit bleek zo te zijn. Eenmaal thuis geleverd bleek hij deze niet te passen omdat ik een oude radiator kraan heb. Dom dom dom.
Enfin: is het vervangen van mijn oude radiatorkraan naar een nieuwe thermostatatische kraan zelf te doen? En zo ja, wat zouden de stappen hiervoor zijn en hoe weet ik welke kraan ik moet hebben? Ik weet wel dat Tado een M30 aansluiting heeft, maar weet niet welke maat ik moet hebben voor mijn oude radiator. Of is dit een karwei dat ik aan een professional moet overlaten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.


 

Lange Herman

  • #2
Bijvoorbeeld.

Stappen:
1.Nieuwe radiatorkraan kopen (bijv weer een Comap, let op de lengte).
2.Handdoeken en bakjes pakken.
3.Stekker uit de ketel.
4.Installatie aftappen.
5.Bakjes en doeken bij de radiator.
6.Radiator leeg maken.
7.Oude kraan demonteren incl adaptor en staartstuk.
8.Nieuwe kraan monteren.
9.Installatie vullen en ontluchten.
10.Controleren op lekkages.
11.Ketel in bedrijf nemen.
12.Tado plaatsen.

Er zijn variaties op bovenstaande werkwijze mogelijk.
Gebruik passend gereedschap.
 

TweeLinkerHandenEnzo

  • #3
Dank je wel Herman :-)
Is het ook mogelijk de kraan te vervangen zonder dat de radiator geleegd word? Ik zie nergens een aftapkraantje of een andere mogelijkheid om de radiator leeg te laten lopen. Ik las ergens dat het eventueel zou kunnen omdat de kraan “boven
 

Lange Herman

  • #4
Graag gedaan.

punt 6A:
Als de radiator geen aftapkraan heeft dan,
kunt mogelijk het systeem op lager gelegen etage aftappen.
of
de wartel vd kraan een stukje opendraaien en het water opvangen, dan wel een koppeling aan de onderkant vd radiator een stukje opendraaien.
(Hou de handdoeken en bakjes paraat.)

niet bang zijn, gewoon doen.
 

MarcelKlus

  • #5
Je hebt geen oude radiatorkraan, maar dit is een aan/uit kraan.
Overigens is deze wel voorbereid, door het binnenwerk te wisselen is deze thermostatisch te maken.
Maar ik zou gewoon een Sar thermostaatkraan kopen, dan is de inbouwlengten exact hetzelfde en is het wisselen een fluitje van een cent.
 

Bert pit

  • #6
Ik vraag me wel af wat je met één slimme kraan wil bereiken. Bij dit soort slimme radiatorknoppen is het alles of niets (op één of twee radiatoren na).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu