Oude gasleiding

Rauwerda

  • #1
Mijn oude houten vloer heb ik verwijderd en ik kwam een oude verroeste gasleiding tegen.
Ik wil deze weghalen maar weet niet of er nog gas op staat.
Mijn vraag is of ik zelf kan conroleren of er gas in de oude leiding zit, of moet ik het gasbedrijf er bij halen? Ik ben bang dat wanneer ik de oude dop los draai, dat ik hem er niet meer op kan draaien.
Alvast bedankt voor het advies.
Jodré
 

Fiesiekus

  • #2
Eesrt nagaan waar ie vandaan komt en kijken of ie ergens bij de gasmeter uitkomt. Dan op een handig punt afkoppelen, daarna is verwijderen geen enkel probleem.
 

Rauwerda

  • #3
De leiding komt van de richting gasmeter. Het probleem is dat de leiding vanuit de meter rechtstreeks de grond in gaat en de vloer bestaat uit marmer dus ik kan niet even een gaatje maken.
Daarom dacht ik dat er misschien een apparaat bestaat dat gas kan registreren in een afgesloten gasleiding (misschien wat ver gezocht maar tegenwoordig kan bijna alles).
 

Fiesiekus

  • #4
Misschien zit er aan het einde een stop of een gaskraan? Als je die eraf draait, ruik je vanzelf of ie nog onder druk staat. As er alleen een rest(je) gas aanwezig is, is dat geen probleem.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Eerst de hoofdkraan bij de meter dicht zetten en dan pas een dop, kraan o.i.d. 2 slagen los draaien, daarna door iemand de hoofdkraan laten openen en zelf met een kwastje met zeepsop de plaats inzepen, ziet u dan bellen verschijnen dan zit er druk op de leiding.
Hierna de hoofdkraan weer dicht zetten, teflon op de schroefdraad draaien en de dop of kraan opnieuw monteren.

Staat er geen druk de leiding dan kan deze verwijderd worden.
Tip: Stop bij verwijderen van de leiding steeds alle openingen van de buis dicht, de stank van de buis kan dagen blijven hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu