Oude CV ketel

BasE!

  • #1
Hallo,

Ik heb onlangs een huis gekocht, met een redelijk oude CV ketel. deze komt uit 1993. nou heb ik gehoord dat de gemiddelde leeftijd van een CV ketel 15 jaar is.
nou zat ik te denken om deze te vervangen voor een nieuwe, om eventuele problemen voor te zijn. maar wat is wijsheid?

- meteen vervangen en voorkomen dat als ie de geest geeft dat je zonder warm water zit

- zo laten en eventueel levensduur nog verder rekken.

en hebben jullie nog tips wat betreft CV ketel aanbieders?

bij voorbaat dank. :)

Bas
 

Pepjo

  • #2
Vervangen en meefinancieren met het huis, dan vergeet je de financiële pijn :wink: . Moderne ketels zijn een stuk zuiniger, dat loont op den duur zeker.

Over voorkeueren en dergelijke laten we ons niet uit, zie ook de forumregels.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Om een idee te geven: in mijn vorige huis zat een Vailliant ketel uit 1987. Omdat ik wist dat ik tzt het huis zou verkopen heb ik de cv ketel met allerlei reparaties aan de gang gehouden. In de periode 15-20 jaar (leeftijd van de ketel) heb ik van alles moeten vervangen. Warmewisselaar, ventilator, 3weg klep, allerlei lekkages. En altijd begon het gedonder als we de ketel het hardst nodig hadden.

Hij zit er overigens nog steeds in dus wel goed gerepareerd :lol:

Achteraf zou ik zoiets nooit meer doen bij zo'n oude ketel.
 

Azijnpisser

  • #4
Heel simpel: Zolang deze nog geen problemen geeft, dan lekker afblijven. Bij het eerste mankement wat meer kost dan 100 euro, zou ik hem vervangen.

Ik heb ook een HR ketel uit 1993 hangen, welke door de vorige bewoner een jaar geleden geheel gereviseerd is. (warmtewisselaar, 3weg klep, gloeiplug, etc etc.).

Die ketel eruithalen terwijl hij nog goed werkt is weggegooid geld. Elk jaar dat hij het nu nog doet, is meegenomen.

Een ketel van het soort wat ik nu heb kost ongeveer 2400 euro (incl installatie). Uitgaande van 18 jaar levensduur kost het apparaat me dus 133 euro per jaar aan afschrijving. Elk jaar dat hij nu nog meegaat bespaart me dus 133 euro. En zoveel zuiniger is een nieuwe HR ketel ook weer niet. Goed inregelen van de installatie kan meer opleveren. (de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daar nog niet naar heb gekeken. Heb het huis net gekocht...)

Overweeg overigens bij aanschaf een zonneboiler oid te plaatsen. Reken wel door of het nut heeft. De stand tov de zon van je dak heeft er veel mee te maken. Ik heb een plat dak, dat scheelt.
 

MartijnM

  • #5
Niet mee eens, azijnpisser.
Twee voorbeelden: het is koud buiten, woensdag gaat de ketel stuk, financieel niet rendabel om te repareren, het is druk bij de installateur vanwege de kou: sorry meneer, maandag bent u de eerste.O, u heeft nog speciale wensen betreft merk, comfort en iets van zonne energie? Belt u over een weekje nog maar even.
Ander voorbeeld. Lekkage aan de ketel: 4 ringen vervangen, anderhalf uur arbeidsloon: 90 euro. 2 weken later: defecte motor driewegklep a 95 euro. Laat je die dan vervangen, of heb je 90 euro weggegooid? Maw. de grens is niet altijd makkelijk te stellen, vooral niet bij storingen die niet direct op te lossen zijn.
Samengevat vind ik het dus niet simpel, het blijft altijd een weg vinden tussen wat je wil en of er geld voor is. Beide weet alleen jij.
Wel het volgende advies: orienteer je van te voren, als de ketel het begeeft is daar meestal geen tijd meer voor.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor type en merk ketel het is. Is het nog een cr of vr ketel, dan weegt ook de besparing op gasverbruik mee.

Ook moet je je afvragen of de leeftijd wel doorslaggevend moet zijn. Merk en type ketel maken verschil. Onderhoud en belasting van het toestel spelen ook mee. Niet elke ketel is op met 15 jaar.

Ik heb zelf net mijn ketel en geyser uit 1985 vervangen. Werkte nog steeds storingsvrij en op een thermokoppel na nooit reparaties aan gehad. Toestellen waren niet eens versleten. Puur vervangen om de gasbesparing.

Je moet gewoon een inschatting maken of het toestel technisch versleten raakt of niet. Doorstoken met een afgeschreven ketel kan voordelig zijn. Zeker als je zelf een reparatie kunt uitvoeren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
@ BasE!
wilt u merk en type van de ketel opgeven voordat hier nodeloze discussies over wel of niet vervangen worden gehouden zonder dat bekend is om welke ketel het gaat ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu