Oude combi vervangen door 6 j. oude VR of helemaal nieuw?

Gerald38

  • #1
Hallo, Wij kunnen een goed werkende 6 jaar oude Nefit VR combiketel krijgen, terwijl onze eigen vaillant VCW stamt uit 1985. We willen graag weten of het verstandig is deze Nefit te installeren of toch een nieuwe te kopen, omdat de techniek wellicht toch weer veel beter is geworden.
Hoofddoel is uiteraard gas besparen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Gerald
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is op afstand niet te beoordelen, of een eventueel aan te schaffen tweedehands apparaat in een goede staat is of niet.

Daarnaast is een merkgericht aankoop advies niet toegestaan volgens de forumregels.

In elk geval biedt VR niet het optimum van gasbesparing, maar stelt HR meer/andere eisen op (o.a.) het gebied van rookgasafvoer en condensafvoer.
 

Gerald38

  • #3
Bedankt voor uw antwoord. VR ketel is van familie en ziet er als nieuw uit. Ik weet niet of de werking te testen of te meten is? Waarvan is in uw optiek de keus tussen deze VR of een nieuwe HR afhankelijk?
Een extra afvoer maken naar buiten is geen probleem.

Alvast bedankt voor uw reactie.

mvg

Gerald
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb geen optiek over VR of HR, want dat is veel te gecompliceerd om "even" op het forum te bespreken, en het is ook niet mijn vakrichting.

Informeer bij een installateur wat voor de situatie het beste is!
 

Ketelman

  • #5
Ik ben bang dat het hoofddoel zoals u het noemt niet echt gehaald zal worden.
Gasbesparing door een VCW door een andere VR ketel te vervangen zal minimaal zijn.
Daarbij wil "ketel ziet er goed uit" helemaal niets zeggen over de technische staat.
Bij een 2e hands ketel van slechts 6 jaar oud komen al snel vraagtekens op, waarom doet iemand zo'n jonge ketel weg bv.

Wil je echt gas besparen zal je toch naar een HR ketel moeten kijken maar aangezien u de enige bent met inzicht uw eigen financiele mogelijkheden bent u ook de enige die kan beoordelen of plaatsen van een HR ketel een optie is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu