Oud grenen kast en fruitkistjes verven

Wieteke

  • #1
Hallo,

Ik heb een oud-grenen kast die ik graag antraciet-grijs (zoiets als kleur 'Puur kiezel 4005 van Couleur Locale van Flexa) wil verven, maar tegelijkertijd moet het ook een beetje oud lijken. Nu las ik veel berichten over een wit meubel oud laten lijken, en daar moest dan een donkerder kleur onder. Wat moet ik doen als ik die oud-grenen kast oudgrijs wil maken?? Zwart eronder?? of juist licht grijs?? En natuurlijk de vraag of ik daar de 'gewone' Flexa verf voor kan gebruiken, of moet ik daar een speciale matte verf (bijv. Flamant of Painting the Past verf) voor gebruiken??Hetzelfde geldt voor van die fruitkistjes. Nu zijn ze nog origineel bruin, maar wil ze waarschijnlijk oud wit maken, moet er dan eerst nog een beschermlaag onder, zodat de verf niet in de kistjes zuigt?? Oh ja, en moet ik voor een oud effect een roller of kwast gebruiken??

Heb een foto van de kast waar het om gaat, bijgevoegd!

Alvast bedankt voor de tips en trucs!!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
1. U vergeet eerst al die ingewikkelde dure namen.

2. De ondergrond kunt met welke kleur dan ook gronden, het is puur persoonlijk welke kleur u als "slijtage" kleur door de afwerklaag wilt doen komen. Het kan heel goed een rood-bruine ondergrond zijn waarover u antraciet afwerkt.

U moet er rekenig mee houden dat in vervlogen tijden het kleurpallet wat de schilder ter beschikking had beperkt was tot enkele aardkleuren: omber, siena gebrand, dodekop enz. Ook hoogglans was toen nog niet gebruikelijk: eerder mat tot zijdeglans.

Dus frivole kleuren waren er toen nog niet voor huisschilderdoeleinden. Die kwamen eigenlijk pas tot ontwikkeling bij de synthetische lakken, omdat het niet gebruikelijk was en peperduur om olieverfkleuren te gebruiken. Bekijkt u maar eens wat schilderijen uit vroeger tijden en merk op dat vwb de huisraad het diep droevig was wat de kleuren betreft.

3. Na de grondkleur brengt u de afwerkkleur aan. Na droging komt het belangrijkste: u schuurt met staalwol die plekken die het meest aan gebruiksslijtage onderhevig zijn: sommige tot bijna op het kale hout andere tot op de ondergrond.


Bij de kast zijn dat de hoeken, rond de sleutel gaten en de uitstekende delen. Ga subtiel te werk.
Voor dit werk gebruikt u natuurlijk watergedragen verf.
 

Wieteke

  • #3
Beste Kees,

Bedankt voor het antwoord, ik ga lekker aan de slag!! Geldt hetzelfde ook voor de fruitkistjes?? En gebruik ik voor het optimale effect een kwast of roller??

Wederom bedankt!!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Rollers had men toen nog niet, maar hey is uw persoonlijke voorkeur.

Voor de fruitkistjes kunt u die wel weer gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu