Oud bureau blank maken: 1e laag blauw gaat lastig af

Emel_77

  • #1
Hi

eindelijk begonnen om een zeer oud bureau dat meerdere lagen kent origineel te maken. er zijn meerdere lagen, allemaal zwart, echter de 1e laag is een blauwige kleur (zie foto).

met de bekende pasta voorbehandeld, vervolgens met krabber begonnen, wat redelijk goed gaat. na 3 keer lagen pasta kom ik niet verder dan wat ik nu heb. de diepere groeven bevatten nog duidelijk die blauwe kleur.

hoe krijg ik dit het beste weg? grof/fijn schuren? ander spul gebruiken? ik hoorde dat in België, de meer agressieve verfafbeiter leverbaar is...?

tips zijn welkom
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Ik neem aan dat u transparant wilt afwerken ?

Verf wat op het hout ligt kunt u verwijderen met afbijt, wat ( hier duidelijk ) in de nerven zit zult u machinaal moeten diepschuren. Ook dat kan nog een beste klus zijn, maar het is de enige methode ( tenzij u een Vandikte bank hebt ) om de verf weg te krijgen.
 

Mvneerbos

  • #3
Ben zelf onlangs ook aan een soortgelijk project bezig geweest. Ik heb mijn tafel zover mogelijk kaal geschuurd zoals jij ook had gedaan.

De plekken tussen de nerven heb ik met een messing-borstel gedaan. In de bouwmarkt zijn deze te krijgen voor op de boormachine. Ik vond het ook wel mooi hiervan dat je de nerven weer mooi terug krijgt in het hout doordat het zachte hout weggeschuurd wordt.
 

Veronika

  • #4
De tafel wordt of blijft natuurlijk niet vlak of glad als je de nerven uitborstelt, maar krijgt kleine groefjes. Hoeft natuurlijk niet storend te zijn, smaakgevoelig.

Als je besluit te gaan schuren, let dan op dat je de hele tafel in gelijke banen schuurt, steeds heen en weer, afwisselend in de breedte en in de lengte schuren, en dat je ook de uiteindes goed meeneemt.

Zo schuur je dus overal evenveel af. Met die dieper liggende verf moet er best wel wat af, en voor je het weet hou je een bobbelige tafel over.

Ik zou dan beginnen met korrel 80 tot de verf nagenoeg weg is, en daarna glad naschuren met 120 en 180 bijvoorbeeld, of met een nog hoger getal voor een super glad effect.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
@veronika: Het gaat hier om het uitschuren van met verf gevulde nerven, niet om het verwijderen van 7 of 8 verflagen.
Vooral op de kanten / randen wordt het hout zodanig opgeruwd dat het in gebroken vezels veranderd.

Juist met te grof schuurmiddel ontstaan er kuilen.

P120 is grof genoeg om mee te beginnen ( gebruik wel kwaliteits schuurmiddelen.)
Daarna inderdaad van grof naar fijn, voor de laatste laag met sia vlies polijsten.
 

Veronika

  • #6
Ik kreeg de indruk dat de restjes toch nog vrij diep onderin de groefjes zaten.

Overigens ging ik er ook vanuit dat het bureau wel van massief hout is, eiken zo lijkt mij? Dat is natuurlijk wel van belang voor je gaat schuren :oops:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Uw advies is uiteraard met de beste bedoelingen, geen twijfel aan. Vaak zie je als professional ( overigens na zelf de nodige bokken te hebben geschoten ) vaak in 1 oogopslag wat er moet gebeuren.
Dat heeft dan bij mij 46 jaar geduurd :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu