Opvullen kieren tussen dakplaten alvorens te schilderen

Ljdijkstra

  • #1
Hallo,
We willen de dakplaten met structuurverf gaan verven. Maar omdat de kieren erg zichtbaarwaren hebben we die zo goed mogelijk opgevuld met acrylaatkit. Helaas bleef het allemaal erg zichtbaar. Nu heb ik gisteren op advies van een zeer ervaren schilder de acrylaatkit overgestuct met stucpasta; volgens haar hoef ik nu alleen nog maar te schuren en dan te verven, en de kieren zullen niet meer zichtbaar zijn.
Een vriend zei echter vandaag tegen me: hoe heb je dat kunnen doen? Stucpasta kan niet tegen de werking van het hout dus de verf gaat zeker afbladderen op de plaats waar de kieren van de dakplaten zaten.
Nu heb ik dus spijt dat ik die stucpasta heb aangebracht... maar is dat terecht? Is het niet zo dat de onderkant van het laagje acrylaatkit de werking opvangt en dat de bovenkant van dat laagje acrylaatkit op zijn plek blijft omdat de harde stucpasta er overheen zit? En hoe sterk is sowieso de werking van dakplaten? Kortom: hoe groot is de kans dat dit goed gaat?
Heel benieuwd naar jullie reacties... dank alvast.
 

Fiesiekus

  • #2
Ljdijkstra schreef:
En hoe sterk is sowieso de werking van dakplaten? Kortom: hoe groot is de kans dat dit goed gaat?
Werking van dakplaten kan door wind, temp. verschillen en zetting van het huis, wel heel behoorlijk groot uitvallen!

Wat zegt de gebruiksaanwijzing van de "stucpasta" eigenlijk over werking van de ondergrond? Van (harde) verf is bekend dat die op acrylaatkit barst, terwijl de kit de werking wel opvangt.

Denk dat je 't moet zoeken in een goede acrylaatkit met een enigszins flexibele verfsoort (kom op, Kees de S. :wink: ).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Scheuroverbruggende ( dus flexibele ) muurverf. Laat u bij de vakhandel informeren.

Er zijn acrylaatkitten die 15 % rek kunnen opnemen ipv de gebruikelijke 12,5 %.

Of de stucpasta rek- en krimp kan opnemen zal, zoals al opgemerkt, bij de fabrikant bekend zijn. Normaliter zijn deze producten vrij star en scheurgevoelig.
 

Ljdijkstra

  • #4
De fabrikant van de stucpasta zegt er niet zoveel over, vandaar mijn twijfel. Maar ik begrijp uit jullie reacties dat het wel eens een probleem kan worden...
Maakt het nog uit van welk materiaal de dakplaten gemaakt zijn, of hoe oud ze zijn? Ik denk dat het hardboard is en ze zitten er nu 27 jaar.
 

Fiesiekus

  • #5
Hmmm, je zou kunnen overwegen de platen te vervangen door gipsplaten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Een uitstekende suggestie: gipskartonplaten zijn bovendien brandwerend, isolerend en met zeer veel verschillende materialen af te werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu