Opmetsen/voegen oude natuurstenen muur

Koteletje

  • #1
Mijn vraag gaat over hoe ik oude muren opgetrokken in natuursteen moet opmetsen/voegen (en of dat uberhaupt wel moet).

In de Ardennen (zuiden van Belgie) zijn de oude huizen opgetrokken in natuursteen. Deze stenen zijn doorgaans vrij plat en onregelmatig van vorm. De stenen zelf verschillen onderling heel sterk. Tussen de stenen bevindt zich zand (terre battu?).

Het vakantiehuisje van mijn ouders bestaat uit zo’n muren. Het nadeel van die muren, als ze niet beplijstert zijn, is dat ze zand/stof verliezen. Ik had de muur dus graag opgemetst. Ik vroeg me het volgende af:

- Moet ik eerst vrij veel zand zand tussen de stenen proberen verwijderen vooraleer ik de openingen tussen de stenen met specie vul? Het probleem is dat, als ik zand tussen de stenen verwijder, er dan soms kleine stenen beginnen uitvallen waarna er ook grotere stenen loszitten.

- Wat voor specie gebruik ik best voor zo’n muur op te voegen (zand cement verhouding, vochtig/niet te vochtig)? Ik vraag dit omdat het nogal moeilijk is om die stenen op te voegen door de onregelmatige vorm en vaak ook het feit dat de specie makkelijk naar beneden glijdt wanneer de oppervlakte va nde stenen naar beneden glijden.

- Begin ik best van boven naar beneden te werken?

- Is het misschien beter om de muur gewoon te beplaasteren zonder wat zand tussen de stenen te verwijderen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe is het daar gebruikelijk? Vraag het eens na bij een locale aannemer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu