Opknappen van oude 3 vaks paneeldeuren

RuudOver

  • #1
Ik heb in mijn oude huis van 1927 reeds helaamaal vernieuwd verbouwd na de nieuwste normen van deze tijd compleet met vloerverwarming.
In het huis zitten oude grenen deuren allemaal drie vaks paneeldeuren.
Ik heb deze oude deuren compleet ( of zo goed mogelijk )ontdaan van de oude verflagen.

Nu mijn vraag:

1.wat moet ik eerst doen acrylaat kit gebruiken om de naden afte kitten van de panelenen
2.dan pas grondlak gebruiken en daarna schuren
3.Moet of zal ik daarna de deuren plamuren en waar kan ik dat het beste me doen
4. opnieuw gronden en daarna fijn schuren
5. vervolgens in de hoogglans lak zetten met een roller en dit 2 a 3 x herhalen
6. Klopt het dat, wanneer je met een roller een deur verft er stof aangetrokken wordt op de deur.
dit komt doordat de roller de deur staties maakt en zo stof aantrekt.
7. En hoe kan ik dit voorkomen ?

wie kan me daar verder mee helpen
 

Fiesiekus

  • #2
Kitten is wel het beste, plamuur dikker dan 1 mm gaat scheuren en loslaten etc.

Hele sterke kit is MS-polymeerkit.

Stof zit overal in de lucht en trekt langzaam overal tegen aan en blijft plakken in natte verf. Vooraf de ruimte goed schoonmaken (vochtig afnemen) helpt wel, maar niet 100%
 

Millew

  • #3
RuudOver schreef:
6. Klopt het dat, wanneer je met een roller een deur verft er stof aangetrokken wordt op de deur.
dit komt doordat de roller de deur staties maakt en zo stof aantrekt.
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Het is wel zo, dat veel kortharige verfrollers (soort fluweel), speciaal bedoeld voor lakverf, nog erger verharen dan een kat. :lol:
Om dat te voorkomen, kan je dus beter een fijne schuimroller gebruiken. Je hebt dan wel kans op sinasappeleffect (het ene merk meer als het andere), maar na een poosje verdwijnt dat wanneer de roller goed verzadigd is. Een goed uitvloeiende verf op de juiste dikte scheelt ook wel wat.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik zou niet eerst gaan kitten en dan schuren.
Ik zou eerst gronden, schuren, plamuren, gronden, fijn schuren en dan pas kitten.
Daarna aflakken met een kwast ivm de vele randjes van de panelen.
 

Obbie

  • #5
Heb ondanks hetzelfde gedaan:
Bij mij waren de deuren ook nog eens mishandeld doordat ze er in de jaren 60 van die platen voorgeramd hebben.

1. ontvetten
2. schuren
3. gronden
4. plamuren
5. wederom gronden
6. opnieuw plamuren
7. kitten
8. voorlakken
9. aflakken

en tadadaaaa... perfect resultaat.
Tip, doe het rustig aan. Laat de plamuur de tijd nemen om te drogen anders krijg je met aflakken van die "putten" in de deur en dat is bij hoogglans erg storend. Al doende leert men. Oh ja, let op dat je niet over je kitnaat gaat schuren.
 

RuudOver

  • #6
Mijn deuren zijn ook mishandeld en stuk waar de deurrozetten hebben gezeten.
daar heb ik ze inmiddels met 2 compenten plamuur behandeld
wat heb jij gebruikt als plamuur ?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
2k polyester plamuur werkt prima, krimpt niet na en is snel hard.
 

Obbie

  • #8
Zie Frank. Als laatste heb ik lakplamuur gebruikt, maar alleen bij erg oppervlakkige beschadigingen (scheurt snel als je hiermee te diepe gaatjes vult).

Het mooiste resultaat krijg je wel door de gehele deur kaal te maken en dan je systeem zorgvuldig op te bouwen. Het vergt i.i.g. veel zweet en geduld. Suc6

Ps. heb er 3 af, nog 2 te gaan!
 

RuudOver

  • #9
Ik heb er 4 gedaan en moet er nog 5 je moet wel een lange adem hebben !
 

Sander02

  • #10
Ik moet hetzelfde klusje gaan doen en ik begrijp dat jullie dus kit aanraden ipv houtvuller voor al die kleine gaatjes?
 

Obbie

  • #11
Neen, kit gaat in de naden van de panelen. Door de jaren heen zijn die gaan wijken en zijn er kieren ontstaan; deze kit je af met acrylaatkit. De grote gaten vul je met 2k plamuur en de kleine oppervlakkige met lakplamuur. Dit is althans mijn werkwijze en ben erg tevreden over het resultaat.
 

RuudOver

  • #12
Ik heb nog een vraag over het kitten moet je het heel dun aanbrengen dus 1 mm om het scheuren van de verf later te voorkomen.

bijvoovrbeeld zo:

1. kitten
2. nate kwast met afwaswater er over heen strijken
3. met een pvc buis de overtollige kit verwijderen zodat je+- 1 mm overhoud
4. met een natte afwaswater vinger over de kit gaan
5. nog een x met een natte afwaskwast over de kit gaan
6. laten drogen.

is dat de manier?
 

Obbie

  • #13
Euh.... ik leg gewoon een lijn kit en strijk het af met een natte vinger. Resultaat vind ik acceptabel. Maar ik denk dat er wel een professionelere manier is.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Geen kwast gebruiken maar een plantenspuit met zeepwater
probeer in 1 keer af te strijken.

En zorg er voor je genoeg kit gebruikt
na het afstrijken er nog wat bij doen lukt niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu