Opknappen oude eettafel met eiken fineer laag

Pascale-Claudina

  • #1
Wil een oud eettafeltje opknappen die van mijn oma is geweest. Het middenblad ziet er bijna ongebruikt uit en het lijkt alsof daar geen laagje olie of was op zit, maar kan het mis hebben. Omdat het blad er erg kwetsbaar uit ziet en voelt, durf ik geen agressieve producten te gebruiken.

Er zit een laagje fineer op, amper 1 mm. Schat in dat dit eiken fineer is maar die vlammen op het middenblad verwarren mij.
De buitenste bladen glimmen licht, maar de nerven zijn nog wel te zien. Weet iemand of dit lak, olie of is? En hoe verwijder ik dit? Licht schuren met schuurpapier, schuurmatje of ontvetter of ...?

De poten zijn donkerder van kleur. Net als de rand van de tafel. Schuur ik poten ook eerst of zet je deze direct in de olie, was of lak? Idemdito rand van tafel?

Heb lopen zoeken naar antwoorden, maar kom er niet uit vanwege de dunne fineerlaag.

Groetjes,
Pascale


 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Op het eerste zicht lijkt het mij geen eiken hout maar eerder palissander, maar dat is moeilijk uit te sluiten van hier uit. Niettemin speelt het weinig rol welke houtsoort het is.

Eerst goed ontvetten met universele verfreiniger en pas daarna goed schuren, van grof naar fijn zodat alle drie bladen terug op dezelfde kleur komen. Het middenste blad werd wellicht nooit veel gebruikt, waarschijnlijk is het een uitschuifbare tafel?!

Dan afwerken met een paar lagen blanke lak, ik zou hiervoor zeker een synthetische PU vernis gebruiken, die is goed krasbestendig en haalt de tekening van het hout op.

Succes,
Marc
 

Pascale-Claudina

  • #3
Dag Mwdecor,
Bedankt voor je reactie. Had inmiddels de tafel al opgeknapt. Eerst goed ontvet met een sopje met ammoniak erin. En daarna met erg fijne schuurmatjes het blad opgeschuurd in de richting van de nerfstructuur. Had eerst met fijn schuurpapier geprobeerd, maar dat ging te hard qua weghalen van de fineerlaag. Na licht opschuren weer ontvet en uiteindelijk 3x met meubelolie ingevet (walnotenfineer waarschijnlijk). De kleur en nerven zijn hiermee opgehaald. Omdat het voor mij nog te kwetsbaar leek heb ik als eindlaag nog een extra transparante waslaag eroverheen gewreven. Wilde de nerven behouden, geeft een warmere uitstraling. Ben erg blij met dit eindresultaat, tafel ziet er weer heel mooi uit.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Graag gedaan hoor :-)
Ik kon mij bij de eerste maal toen ik de foto's zag niet of nauwelijks ontdoen van de indruk dat het mogelijks om een handgeschilderde houtimitatie ging en geen fineer, maar foto's kunnen nogal eens bedriegen dus zweeg ik wijselijk :-)

Nu je me zegt dat het zelfs met heel fijn schuurpapier al op het nippertje was ben ik er bijna zeker van....fineer schuur je niet zomaar door met fijn schuurpapier...enfin, in ieder geval, je hebt het goed opgelost en dat is het voornaamste. Vergeet wel niet dat olie en boenwas zachte afwerkingen zijn en bijgevolg niet heel goed beschermen.

Maar jij bent blij dus ik ook ;-)
Groetjes,
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu