Opbouw nieuw badkamer vloer op balklaag

Luccie_007

  • #1
Beste allemaal,

Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen en de muren en het dak zitten erop.

tijd voor de vloer op te hogen.

De badkamer is bovenop de keuken gebouwd en hier altijd al geweest met een schuin dak+ dakkapel. nu zit er een mooi platdak op.

De vloer ligt origineel 20cm onder de dorpel van de deur. Dit vanwege het schuine dak -> ruimte winnen.

Nu hebben we hoogte genoeg in willen we de afstap wegwerken.

Nu ben ik in dubio wat te doen.
Eerst wou ik als laatste laag fermacell platen ivm het gewicht tov beton, maar de tegelzeter heeft liever beton omdat hij geen garantie op de voegen geeft bij fermacell.

Dus het wordt beton.

Nu is de opbouw als het plaatje hieronder:


De 10cm EPS en 2cm XPS zijn om de leidingen in kwijt te kunnen en lichtgewicht te kunnen verhogen.
Bovenop komen tegels van 60x60x1 en er komt elektrische vloerverwarming onder.
Dan komt de te maken vloer.


concrete vragen zijn:
1.) Deze vloer van lichtgewicht beton met een wapening erin maken, is dat goed genoeg? (5cm dik).

2.) Of zandcementvloer? Lees ik veel op internet maar kom er niet achter of dit geschikt is als vloer voor badkamer + tegels.

3.) Nu ligt er een oude dekvloer (lichtgrijs) in tussen de 3-5cm dik met de oude tegels erop. Deze erin laten voor de sterkte? Of eruit voor gewichtsbesparing en opvullen met XPS platen?

4.) Moeten er ergens folies tussen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Misschien is het ook nog goed om even de maat en hart op hart afstand van de balken te vermelden?
 

Luccie_007

  • #3
Balkmaat is 170x75
HOH is 500mm


Er zijn berekeningen gedaan door de constructeur, en de fundering voldoet.

Het gaat me vooral om het principe wat nu beter is om te doen.

En ik kan niet terug vinden in de berekeningen of 2 dekvloeren ook kan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat kan je aan de constructeur vragen.
 

Luccie_007

  • #5
Oke,

De leidingen en de XPS met daarop de EPS liggen erin.

Wapening is gekocht
100x100x6mm.

Nu kreeg ik van de buurman de tip om in de binnen muur gaten de boren, betonstaven 8mm hierin te verankeren (2K lijm) en daar de wapenings matten in te hangen.

Zo hangt vloer op de binnenmuur als de balken te ver gaan doorzakken.
Prima idee lijkt mij.

Enige wat ik mij afvraag is:
Normaal doe je 10mm foam langs de rand voor akoestische ontkoppeling en uitzettings compensatie.

Nu is het natuurlijk zo dat als ik dit princiepe toepas te akoustische ontkopelling vervalt. Daar kan ik mee leven.

Maar zou het beton (lichtgewicht 30% beton van grote groene merk) maar of minder uitzetten als de muren en daarmee de betonstaven zo hard kunnen duwen of trekken dat dit nadelige gevolgen heeft?
 

Marcn88

  • #6
Vloer met vvw niet verankeren aan de muren ivm krimp en uitzetting van de vloer die op zijn beurt weer de muren gaat wegduwen
 

Luccie_007

  • #7
Er ligt elektrische vvw in direct onder de tegel. Telt dit ook?

Ik heb ook gehoord dat ik de beton staven erin kan slaan, dus 7,5 boren en dan 8 erin meppen zodat bij grote spanningen dit nog eventueel kan verschuiven.

Of is dit hele vastmaak idee een slecht idee?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat verstevigen kan je beter eerst doen. Anders buigt de vloer al door, door het extra gewicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu