Opbouw naar inbouw stopcontact

Venice

  • #1
Hallo

Ik heb totaal geen kluservaring of zo.
Maar wil wel graag proberen om een aantal opbouwdozen te vervangen door inbouwdozen...

Nou is dit eigenlijk ook alles wat ik ervan weet... :oops:

Iemand tips hoe ik moet beginnen en wat ik verder moet doen om het af te krijgen?

Groetjes tessa

(ps dit is het begin van mijn klusleven hoop ik.
Want ook moet er nog gestuct worden, een keuken geplaatst, tegelwerk voor wand en vloer, isoleren van de zolder en daar een slaapkamer maken met verwarming... heb wel wat hulp.

Maar die laat al een jaar op zich wachten en ben het nu zat, en ga het gewoon zelf proberen, alleen weet ik er niks van.
Dus hoop ik op jullie hulp...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik raad je om te beginnen aan veel te lezen.

Kijk eens in de links in: Elektra aanleggen hoe doe ik het?

Met name de kluswijzers beschrijven hoe je inbouwstopcontacten aanbrengt.

Je zult in elk geval gaten moeten frezen/boren voor de inbouwdozen, sleuven moeten frezen voor de leidingen, en daarin inbouwdozen en leidingen aanbrengen. Niet echt een klus wanneer je zoiets nog nooit gedaan hebt.

Datzelfde geldt voor de aanleg van de elektra. Als je daar echt helemaal niets van weet, kun je beter een elektra-installateur laten komen, en met hem afspreken wat jij doet (die gaten, de sleuven, de dozen, de pijpen) en wat hij doet (draden trekken, lassen maken, aansluiten in de groepenkast).

Maar eerst... veel lezen!

PS. Voor de overige klussen kun je het beste in de betreffende rubrieken bestaande vragen opzoeken. Er staat al erg veel beschreven. En heb je dan vragen, stel ze dan in de juiste rubriek per soort probleem. Dus een vrag over muren stuken in de rubriek muren, over verf in de rubriuek verven etc.
 

EdP

  • #3
Wat wel heel veel scheelt is als je weet of de lasdozen (de plastic holten in de muur) groot genoeg zijn voor inbouw of niet. Indien wel, dan ben je gauw klaar.

Indien niet, dan kun je sommige schakelmateriaal met van die uitzetklemmen inbouwen, maar soms gaat ook dat niet vanwege te weinig ruimte, bijv. als er lasdoppen in zitten. Dan blijft er nog maar een oplossing over: veel hakken en stucwerk herstellen nadat je een lekker ruime inbouwdoos hebt geplaatst. Ik neem wel aan dat de leidingen zelf wel al in de muur zitten en niet erop.

Bij mij thuis (jaren '60 huis he) heb ik er al een heel aantal vervangen, dat kost best een hoop tijd, maar ja het oog wil ook wat, je kunt je bijna niet voorstellen wat ze vroeger gedacht moeten hebben toen ze dat schakelmateriaal uitvonden. :roll:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu