Op zoek naar Speciale Kast

Riffii

  • #1
Ik heb ooit eens bij een mooie opberg systeem gezien in een kast en die wil ook graag hebben maar heb geen idee waar je zoiets kunt halen of eventueel zelf maken.

Het is een soort van boekenkast die je dmv een scharnier op een kozijn van een inloopkast monteerd.
Nu krijg je als je de inloopkast opend eerst de boekenkast te zien die de hele deursparing heeft opgevuld.
Deze boekenkast kun je zoals de deur scharnierend openen waarna je de echte inloopkast kunt betreden.

Zie hieronder een schets.
Graag zou ik willen weten wie me kan helpen.
Afbeelding helaas verwijderd
 

Kees61

  • #2
Te koop zal je het nergens vinden.

Een kast aan een paar scharnieren hangen, kan je wel vergeten. Je zal dan ook een paar (bok)wieltjes onder de kast moeten monteren, en dus de dorpel onder de deur moeten weghalen.
Of je neemt een paar zware speunen (niet van die lullige kastspeuntjes) om de kast op te laten draaien.
De breedte van het deurgat wordt wel kleiner natuurlijk, dus zo erg diep kan je die boekenkast ook niet maken.

Aan de sluitkant moet je de kast van achteren minder breed maken dan van voren, anders kan het niet langs het kozijn draaien.

Met deze gegevens moet je toch een kast kunnen tekenen en maken en anders kan je beter aan een meubelmaker vragen of hij zoiets voor je kan maken.
 

Riffii

  • #3
Beste Kees,

Ik heb deze kast een keer gezien bij iemand ( op koophuizenjacht ) en het zag er niet uit alsof het zelf gemaakt was.
Een collega kende dit type kast ook maar niemand weet me te vertellen waar je het kunt halen.

Het ‘boekenkast’ zit dmv een soort dranger / scharnier aan het kozijn vast zodat ie makkelijk opengaat zonder dat de kast breedte hoeft te verliezen.
Dus jij weet ook niet waar je zo een type kast kan kopen.

Dan ga ik denk ik serieus over nadenken om iets te verzinnen om het zelf te maken.
 

Henkvis

  • #4
Dit noemt men een inzetkast.... google en u zult vinden.
ben er zeer blij mee.
 

Kees61

  • #5
Bedankt voor de naam, Henkvis.
Nu ja, ik heb ff gekeken bij inzetkast.
Wat ik ff zag, was dat je er niet meer dan 75 kg in mag stoppen.
Dus Riffii moet maar eens wegen hoeveel kilo boeken er in zo'n kast passen.
Daarnaast is zo' n kast maar 64 cm diep. Kan wel breder gemaakt worden, maar dan zal de max. belasting ook minder worden, dus meer kast voor minder boeken ofzo.
Ik lees "...opgehangen in een stalen frame, dat aan twee scharnierpunten in boven en onderdorpel van het kozijn bevestigd is.''
Warempel, dus toch speunen?
En als de kast geopend is, dan blijft het voor de deur opening staan, dus is de doorgang minder breed geworden.

Maar ok, het is dus gewoon te koop.
 

Riffii

  • #6
Henkvis je bent een held!!
Ik wist wel dat ik niet gek was haha.

@kees het is bedoeld om linnen in op te bergen en ik denk dat ik die 75 kg niet haal dat komt goed en die 64cm moet gnoeg zijn.
De vraag word nu wel of het zomaar opgehangen kan worden aan m'n berkvens binnenkozijntje.

het mooie van het systeem is dat je die inzetkast gewoon net als een deur kunt open 'scharnieren' en zo genoeg ruimte creëren om toch in de achterliggende kast te kunnen.

Prachtige oplossing, nu eff zoeken waar je zoiets in een standaard formaat kan vinden.

Bedankt in ieder geval voor de tips !@
 

Riffii

  • #7
Een legkast, uitgevoerd in 18 mm dikke witte gemelamineerd spaanplaat, opgehangen in een stalen frame, dat aan twee scharnierpunten in boven en onderdorpel van het kozijn bevestigd is.
Het onderste scharnier is voorzien van een kogeltaatslager, zodat de kast met een vinger open te draaien is.

De kast draait zeer soepel, en vrij van de vloer.
Er zit dus geen wieltje onder de kast, waardoor uw vloerbedekking of parket zou kunnen beschadigen.

De maximale belasting is 75 kg.
De hoogte van de kast is geënt op een kozijnhoogte van ± 200 cm. Bij hogere kozijnen wordt op 200 cm hoogte een extra bovenstijl geplaatst. De standaardbreedte is 64 cm, op verzoek kan uw kast tegen meerprijs in de breedte op maat worden gemaakt.

Een goedkoper alternatief, om toch de gehele deuropening af te sluiten, is het zelf monteren van een strook witte spaanplaat aan de kast, waarmee u de kier tussen kast en kozijn afsluit (wordt niet door ons meegeleverd).

De diepte is 25 of 30 cm, afhankelijk van de kozijn "dagmaat" (de smalste maat, gemeten tussen de zijstijlen van uw kozijn).
Steeds vaker worden in de nieuwbouw dun plaatstalen kozijnen toegepast, waarbij de bovenstijl te smal is voor de montage van een bovenscharnier, in dat geval plaatsen wij een extra bovenstijl achter de bestaande, waarmee voldoende stevigheid wordt verkregen
Dit komt van de website van een leverancier van deze kasten.
Er word gesproken over een onderdorpel, maar mijn stalen binnendeur kozijnen zijn allemaal zonder dorpel uitgevoerd.
Dan gaat dit feestje denk ik niet door :(
 

Pepjo

  • #8
Je kunt toch altijd een bevestigingspunt in/op de vloer maken ?
Je laat je wel een beetje snel uit het veld slaan....
 

Henkvis

  • #9
Hierbij onze kast (dit zijn foto's van toen we hem net hadden, de troep die je ziet :oops: is nu netjes ingedeeld in de kast zelf :lol: ):










Hij scharniert inderdaad onder om een taatslager. Deze kunnen ze gewoon in de vloer vastzetten met pluggen eventueel.
Boven scharniert hij om een metalen pin. Deze is bij mij gewoon op de bovendorpel geschroefd. De man die de boel monteerde, had een gereedschapkoffer vol met spullen mee om het een en ander te kunnen monteren.
Hij plaatste er zo'n 8 op een dag al een paar jaar lang dus ik geloof niet dat er voor hem nog gevallen zijn waarin zo'n kast niet geplaats kon worden.

Succes ermee.

Ps. ik had eerst ook het idee om dit zelf te maken (na te maken), maar de kosten wogen niet op tegen de baten.......
 

Riffii

  • #10
Ziet er prachtig uit henk!
Dit wil ik ook, is er maar 1 leverancier van deze kasten? Ik kon namelijk alleen die club vinden uit etten leur.

Heb je em standaard of extra breed gemaakt ?
 

Henkvis

  • #11
Ik heb hem inderdaad bij die ene leverancier gekocht.
Zij hebben patent op dit systeem en daarom is er maar een denk ik.

Hij is extra breed gemaakt (ik geloof dat hij 80cm is ofzo).
Dan heb je er wel een schuine hoek inzitten vanwege de draai.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu