Op zoek naar nieuwe "onderhouds vrije" muurverlich

Kaajee

  • #1
Heeft iemand hier wellicht nog wat andere ideeën......

Een vrij grote ruime (kleine theater zaal, 8x16m) dient van 'vaste verlichting' te worden voorzien. Het liefst ook nog dimbaar.

In eerste instantie zat ik te denken aan 300Watt 'bouwlampjes' (die met een halogeen staaf lampje. 500watt zou ook kunnen. Deze vind ik eigenlijk nog steeds het mooiste licht/effect geven. Alleen gaan deze buisjes om de haverklap kapot (ze slijten gewoon snel). Deze verlichting zal vaak uren achter elkaar aanstaan. Halogeen slijt al helemaal snel als de verlichting aan/uit geschakeld wordt. Dit wil per ongeluk nog wel eens gebeuren.

Er zijn tegenwoordig ook van deze bouwlamp armaturen met een 24Watt spaarlamp; dit vind ik dus helemaal niets; lichtopbrengst is te weinig en het is oerlelijk (wit/koud) licht.


TL: zou kunnen, is in verschillende tinten verkrijgbaar, ook wel een warme kleur, alleen de armaturen zijn iha nogal lelijk en veel lastiger "inpasbaar" en daardoor lelijker.....

Led: eigenlijk hetzelfde verhaal: koud licht en te weinig licht opbrengst, daar door veel te veel armaturen nodig.

Kortom; ik ben eigenlijk op zoek naar een (betaalbaar) alternatief, iemand........?
 

System7

  • #2
TL-buizen kunnen heel mooi zijn, zeker de varianten met zachtgele tinten. Als je zelf de armaturen maakt kun je zorgen dat je niet recht tegen de buis aan kijkt maar dat het licht op de muur weerkaatst. Heb ooit eens een lange "balk" gezien die hol was (uit 3 planken gemaakt) met daarin de armaturen. E.e.a. was met beugels op enige afstand van de muur gemonteerd waardoor het licht achter de "balk" weg kon. Mooi zacht licht. Je kunt de armaturen ook achter plafondplaten wegwerken waarbij je aan de randen ruimte overlaat.

Voor zaallicht lijken me de zachte LED-varianten (2700 K) heel geschikt; ik heb 2 inbouwspotjes met elk 3 LED's op de overloop en die geven echt prachtig licht, niet dat kille witte licht. Wel duur, één zo'n inbouwspotje kost €49,- :( En de lichtopbrengst is natuurlijk niet gigantisch maar een beetje schemerig licht vind ik voor theaters e.d. wel mooi, niet dat hele felle.

Heel, heel, heel erg sfeervol zijn die mooie kooldraad- of wolfraamlampen, let wel energielabel G (!) en binnenkort zullen ze wel uit de handel worden genomen, maar ze geven echt prachtig goudkleurig licht, ideaal voor in wandarmaturen. Ik ga er zeker nog een setje van inslaan voordat ze definitief verbannen worden en we allemaal kil wit licht opgedrongen krijgen...
 

DeSoester

  • #3
Is het een systeemplafond? Zou ik gaan voor inbouw armaturen, al dan niet dimbaar. En dan combineren met:
-Indirect tl licht zoals boven beschreven geeft een leuk effect.
-Of wat ik zelf ook heel mooi vind, is halogeenspotjes langs de muur laten schijnen. (zijn er met levensduur van 4000h) Niet te veel nemen, dat ziet er goedkoop uit.
 

Lichtpunt

  • #4
De zgn. Goliath bouwlampen zijn uitgevoerd met een 2D lamp, dit soort lampen van 38W met een vatting GR10q-4pins vatting zijn ook te verkrijgen in de kleur 827 (2700K) en 835 (3500K).
Deze zijn alleen niet te dimmen maar wel zuinig.
Denk voor de rest eens in Electronische TL-armaturen waarbij de reflector evenwijdig op de muurgericht is. Deze zijn traploos te dimmen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu