Ontwerp betonvloer

Pieterq

  • #1
Hoi,
na veel zoeken heb ik een betonvloer ontworpen waarvan ik zou graag zou willen weten of jullie hier op- of aanmerkingen op hebben.
Ik wil namelijk een goed geisoleerde betonvloer op zand storten:
  • - met een afmeting van ca 9x10 meter
    - met vloerverwarming
    - waarop enkelsteens kalkzandsteen muren komen te staan die niet of nauwelijks dragend zullen zijn.
Ik ben tot de volgende opbouw gekomen (van onder naar boven):
  • - PE folie (20cm overlappend gelegd) over vast zandbed en omhoog langs muren
    - PIR-platen (140mm) met over de naden alu-tape
    - Betonijzer 150mmx150mm 8mm rond gesteund op 30mm vanaf PIR-platen
    - Beton werkvloer van 120mm met EPS 20mm dik tegen buitenmuur
    - PIR-platen (20mm) met ook alu-tape
    - Betonijzer 150mmx150mm 6mm rond (VVW-buizen aan beton)
    - Beton afwerkvloer (gevlinderd) van 60mm met randisolatie van foam
Ontbreekt er iets in deze vloer? Of zouden jullie de vloer misschien anders doen?
 
  • Like
Waarderingen: Michiel43

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is een halfsteens kalkzandsteen muur niet te zwaar voor de 20mm PIR? Of bedoel je toch steens? Das nog zwaarder. Wat bedoel je met "nauwelijks dragend"?

Waarom een gevlinderde vloer? Hoe werk je de randen af (randisolatie)?

Je noemt het een "werkvloer", je bedoelt vast een constructievloer. Ik neem aan dat het gebouw niet op palen staat?
 

Pieterq

  • #3
Hoi, bedankt voor je reactie!

Er komen verschillende halfsteens muur te staan. Mijn gehele bovenverdieping en dak hangen in stalen spanten die zelfdragend zijn en liggen over de gehele breedte van mijn huis. Onder deze spanten komen dan de halfsteens muren te staan. Maar omdat de balken altijd wel wat zullen zakken/buigen, heb ik het beschreven als 'nauwelijks dragend'. Er komt geen 20mm maar 140mm PIR onder de constructievloer. Er komt wel 20mm EPS opstaande isolatie om de vloer los van de muur te kunnen storten.
Gevlinderde vloer omdat het mij de kosten bespaart van tapijt/tegels/hout etc. De randen ervan wilde ik isoleren met foam

Ijkenhout, je noemt het een "werkvloer", je bedoelt vast een constructievloer.

Klopt!
 

Pieterq

  • #4
Zat nog even na te lezen en ik was niet duidelijk. De muren komen op de constructievloer te staan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ohja, de tweede laag is normaal gesproken een zandcementvloer. Geen beton want er zit geen grind in. Het is niet gebruikelijk deze te laten vlinderen. Of dit toch wel kan, weet ik niet.

Hoe ga je de vloer luchtdicht maken aan de randen?
 

Pieterq

  • #6
Ik heb net een offerte binnen waarbij gevlinderd beton wordt geleverd met een dikte van 70mm. Zoek maar eens op gepolierde vloeren, dan vind je op internet van alles voor binnen en buiten.

Wat bedoel je precies met luchtdicht maken langs de randen?
Alhoewel ik, ik moet de offerte nog doornemen, denk dat voor mij gedaan wordt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Rondom komt randisolatie. Dat geeft een luchtlek. Vandaar mijn vraag.
 

Pieterq

  • #8
Ik wilde rondom de afwerklaag een foamlaag leggen tegen de muur. Is dat dan voldoende, of zou het anders moeten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Als er maar geen kieren zijn.
 

Pieterq

  • #10
Dat zit dan wel goed.
Ik twijfelde nog wel even over het gebruiken van PIR of XPS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu