Ontregeld electrisch rolluik

Den bricoleur

  • #1
Hallo,

Ik ben toevallig op jullie forum terechtgekomen voor een probleem dat niet opgelost geraakt. Ik heb een elektrisch rolluik geplaatst dat ik van iemand overnam. Doch het stopmechanisme is ontregeld of dient aangepast daar mijn deur iets kleiner is.

Ik zag reeds een gelijkaardig probleem in dit forum en heb die raad gevolgd, doch het werkt niet.

Legende: Ik weet niet van welk merk het electr.voorzetrolluik is, maar het wordt gestuurd door een op en neer knop van" beckers", en kan dus ook automatisch ingesteld worden per dag per week, op gelijk welk uur, hetwelk werkt, doch dit is het probleem niet..

Ik heb de kas opengemaakt en weet dat de opwaartse en neerwaartse bediening kan geregeld worden met de vijsjes op de motor. Het probleem is echter het volgende: ik kan de rol enkel regelen als de stroom op staat, en een van de knoppen aangeduid worden op het venster van de bedieningsknop.

Het naar boven gaan van de rol kan geregeld worden, omdat die reeds enkele latten van de bovenkast stopt en het pijltje van opwaartse bediening aangaat. Deze kan dus geregeld worden met de vijsjes, en dit is dus ok, maar als ik de rol naar beneden laat gaan, moet ik hem stoppen als hij de vloer raakt. Anders rolt hij gewoon verder, en komen de latten boven in de kast eruit, tenzij ik hem afzet.

Vanaf dat hij is stopgezet gaat ook het pijltje van neerwaartse beweging uit, en kan dus de rol neerwaarts niet geregeld worden.
Mijn handeling zal ergens verkeerd zijn, en vraag dus of iemand mij kan helpen, waarvoor reeds mijn dank.

Mvg,
 

Gerrit

  • #2
Even wachten op Kluske.
 

Kluske

  • #3
Hallo bricoleur, probleem met afstelling rolluikmotor.
  1. Draai de kast open en neem de bevestiging van de latten wat in z'n totaliteit pantser heet los van de bovenbuis.
  2. Laat de motor nu in neerwaartse stand draaien(van af de voor zijde gezien loopt het pantser indien het aan de buis vast zit achter de buis langs naar beneden.
  3. Laat de motor zolang draaien totdat hij stopt, dan heb je nu eigelijk al je eind stop in neerwaarste stand al bereikt.
  4. Zet nu het pantser weer vast aan de bovenbuis.
  5. Probeer nu met een van de stelschroeven op de motor te draaien om vast te stellen welke schroef voor neer is. Wanneer je de goeie te pakken hebt kun je deze naar min draaien zodat de motor eerder
    stopt: het pantser zal dan niet meer op de grond komen.
    Zo kun je de afstelling instellen zo als je zelf wilt.
  6. Logisch gevolg van dit is dat de andere schroef op de motor voor afstelling naar boven is.
  7. Laat nu de motor naar boven draaien en kijk hoe hoog gaat het pantser.
  8. Wanneer je ziet dat hij te hoog gaat draai de schroef dan naar min, niet hoog genoeg naar plus.
Een heel verhaal maar ik hoop dat je succes er mee hebt.

Groetjes Kluske.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu