Onduidelijkheid stucplaten plafond

Tom_m

  • #1
Goedenavond,

Ik sta momenteel voor de grote klus de plafonds in onze woning met houten verdiepingsvloeren te bekleden met stucplaten.

Tijdens het inlezen/voorbereiden stuit ik op een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.

De houten balken hebben een onderlinge afstand van ca 60cm. Elektra loopt hier grotendeels haaks op. Ik ben van plan allereerst regels aan te brengen haaks op de balken. Vervolgens hier weer haaks een 2e laag regels op met een HoH afstand van 40cm.

De stucplaten van 200x40cm ga ik hier dan weer haaks op de regels monteren. Waar ik vragen over heb:
- op deze manier komen de stucplaten uiteindelijk weer langs de plafondbalken de liggen. Is dit een probleem? Ik heb namelijk ergens gelezen dat de stucplaten niet alleen haaks op de regels, maar ook weer haaks op de balken moeten lopen. Lijkt me omslachtig, maar wellicht toch een noodzaak die ik niet zie.

- Welke regeldikte kan ik het beste aanhouden? Ik dacht zelf aan de eerste laag regels op 22mm dik en iets van 38mm breed. De regels waar de stucplaten aan komen sowieso een stukje breder en wellicht 27mm dik?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Regels over regels kan, maar het is niet gebruikelijk als je het systeem opnieuw opbouwt.

Ik zou gewoon haaks op de balken regelen om de 40cm en uitvlakken. Elektrabuizen er boven laten lopen en als ze een balk moeten passeren gewoon tussen de regels door.

Dan haaks hierop de stucplaten. Die komen dan evenwijdig aan de balken maar dat is geen probleem. Platen kopse kant strak tegen elkaar (onderling laten verspringen) en langszijde plm 3 tot 4 mm onderlinge afstand. Hou ook 5mm afstand rondom van de muur.

Alle naden gazen en klaar.

Qua maat gebruik ik meestal 22x50 regels, maar je kan ook een slagje breder nemen, dan boor je er ook niet zo snel er naast.
 

Tom_m

  • #3
Bedankt voor de tips en adviezen!
22mm is qua dikte dus wel oké? Ik zou eventueel nog 27mm kunnen nemen?

In de keuken zit een 22mm waterleiding met daaromheen nog een mantel, hier moet ik nog wel even iets op verzinnen om niet dubbel te hoeven rachelen. Wellicht daar iets dikkere regels, het is toch een aparte ruimte.

Goed om te weten dat evenwijdig aan de vloerbalken geen probleem is, ik was al aan het puzzelen, dan zou ik in sommige ruimtes helemaal niet uit komen!!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
22mm dikte is prima. Dikker mag natuurlijk ook. Het is dan alleen duurder, je plafond wordt wat lager en biedt verder geen voordelen.

Vergeet verder niet dat de kopse kanten van de stucplaten op een regel moeten vallen, maar wellicht is dat wel duidelijk.

En met boren bedoelde ik natuurlijk schroeven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu