Ondervloer quickstep laminaat

Maurice81

  • #1
Hallo mede klussers.

Ik ben bijna toe aan het laminaat leggen op de begane grond.
Het laminaat wat we hebben aangeschaft is van het merk Quickstep (ca 20,-euro pm2).

Nu heb ik wat dingetjes waar ik over twijfel met betrekking tot de ondergrond.

er liggen nu als basis vloer 22mm dikke vloerdelen en hier moet dus het laminaat overheen komen. er zitten hier en daar wel wat hoogte verschillen in de vloer van enkele millimeters (overgangen van de delen)

er lag hardboard overheen maar dat heb ik er afgehaald omdat ik op de juiste wijze opnieuw wil beginnen, de kruipruimte eronder is overigens kurkdroog.

dit is wat op de site van de fabrikant staat aangegeven:

Welke ondervloer op een bestaande plankenvloer?
Op een plankenvloer plaats u eerst best Uni softboard platen om de oneffenheden van de planken op te vangen.

Plaatst daarop de 3mm Uniclic® ondervloer om de oneffenheden tussen de softboard platen te egaliseren.

Indien uw plankenvloer op het gelijkvloers ligt, vergeet dan niet om een plasticfolie (Quick-Step® Screen) te leggen en er voor te zorgen dat de vloer aan de onderkant voldoende geventileerd wordt.

*wat adviseren jullie nu te doen, eerst weer hardboard erop, dan softboard platen en dan daarop de uniclic ondervloer en het laminaat?

*is er nu wel of geen vochtscherm nodig onder de ondervloer?, uit bovenstaande blijkt van wel maar leg instrukties van bijvoorbeeld de bouwmarkt zeggen weer dat dit alleen bij beton vloeren nodig is daar gebruik je echter weer geen softboard platen op lijkt me? kortom beetje tegenstrijdig wat hierover wordt gezegd.

*tevens komt er in een soort nis van 2 meter breed een dressoir te staan waar een aquarium van ongeveer 500kg op komt te staan, ik wil hier het laminaat wel doorleggen, maar is het wel verstandig hier een vrij zachte ondervloer onder te leggen? of kan je dit beter met spaanplaat of multiplex met de zelfde dikte gebruiken als ondervloer?

ben benieuwd wat jullie adviezen zijn.

Mvg Rolf
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Allereerst wel een vochtscherm gebruiken. Dat is noodzakelijk bij beton en bij hout. Je weet nooit of er momenten zijn waarop je te maken krijgt met optrekkend vocht.

Hardboard kun je achterwege laten. Verder het advies van de fabrikant volgen.

Wat betreft je aquarium, je hoeft hier geen afwijkende ondervloer toe te passen. Wel moet je je realiseren dat de vloer door het gewicht niet meer kan uitzetten naar de zijde van het aquarium. Het gewicht is simpelweg te groot, waardoor je hetzelfde effect krijgt, als wanneer het laminaat op die plek strak tegen de muur ligt. Daar helpt een andere ondervloer ook niet tegen. Of je daarmee problemen krijgt is afhankelijk van de afstand tot de tegenoverliggende muur en de oppervlakte van de vloer.

Zelf zou ik er wellicht voor kiezen om niet onder het aquarium door te leggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu