Onderstel eiken tafel

Christiaanh

  • #1
Ik ben voornemens om een Eiken tafel (wijnpershout of wagonplanken) te maken (90*180 met een blad van 6 cm dik). Het maken van het blad ben ik inmiddels redelijk over uit: planken verlijmen met deuvels. Ik ben voornemens om de poten in verstek te zagen zodat er als het ware een holle poot ontstaat.

Om ervoor te zorgen dat de tafel niet omvalt moeten de poten goed aan het blad bevestigd worden of ik moet een frame aan de poten bevestigen die het blad gaan dragen. Hier ben ik nog niet over uit en zoek ik wat hulp bij. Het is voor mij belangrijk dat ik de poten in ieder geval kan demonteren.

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Bij voorbaat dank!
 

Poster

  • #2


zoiets?
Ijzeren/aluminium plaatjes maken, vastschroeven op de poten, en later onder de tafel, en demontabel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik zit eraan te denken om tegen het blad een blok te lijmen, en daar de poot aan vast te schroeven.



Maar wellicht hebben anderen een beter idee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als het toch holle poten worden dan door een smid een vierkant profiel op een stukje plaat laten lassen, het profiel moet dan wel in de poot passen.
De plaat met een paar houtfretten vast zetten, de houtfretten eerst voorboren.
 

Christiaanh

  • #5
@ Jan en Poster: ik eigenlijk met zo min mogelijk metaal werken.

@ IJkenhout: zoiets heb ik inderdaad aan gedacht. Alleen omdat ik de poten helemaal vierkant wil maken (dus 4 inverstek gezaagde elementen ipv 2) gaat dit niet werken.

Een idee zou kunnen zijn om op elke hoek een blokje te lijmen dat precies in de holle poten valt. Dit blokje zou ik voor het lijmen diagonaal doorzagen, dwars diagonaal een gat door boren, 2 moeren in plaatsen en dan weer verlijmen tot een blok. De poten zou ik kunnen verbinden met een tussenliggende drager die met deuvels in de poten zit. Op de hoeken kan ik tussen de 2 dragers (lange zijde en korte zijde) een diagonaal verbinding maken (die met schroeven vast zit) en dan met een bout de verbinding van het frame/poten met het blad maken (door het voorgeboorde gat met de 2 moeren). Ik vraag me alleen af of de dragers met diagonale verbindingen goed genoeg vast blijven zitten op deze manier. Iemand?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Waarom werkt mijn oplossing niet bij vierkante poten?

Die oplossing met diagonale dingen snap ik weinig van. Kan je dit eens schetsen?
 

Christiaanh

  • #7
Je hebt gelijk, is wel mogelijk met vierkante poten maar dan zie je de schroefkoppen aan de buitenkant en dat zou ik liever niet willen.

Zie een aantal foto's van de constructie die ik in gedachten had.




 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Deze verbinding zit uit het zicht en is stevig, in de middelste gaten twee houtfretten om de poot vast te schroeven, een paar stokschroeven kan ook, is gemakkelijker te demonteren.
Er zijn uitvoeringen om de buitenkant van de poten gelijk te plaatsen met de buiten kant van de tafel, plaatsen wat naar binnen kan ook.

 

Christiaanh

  • #9
@ Jan: de poten zullen 15x15cm worden en ik wil de tussenliggers (4cm hoog) gelijk hebben met het tafelblad. Daarom gaat het met een dergelijke verbinding niet lukken volgens mij.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Mijn oplossing kan prima bij jouw ontwerp. Eén houtdraadbout erdoor is voldoende om de poot te fixeren, mits het blok erin goed past.

De oplossing van Jan kan ook aangepast worden als de afstanden nog niet helemaal kloppen. Ter plekke maak je dan de regels aan de onderkant wat dikker.
 

Tafeltje

  • #11



Maak of koop een vierkanten stalen plaatje, deze bevestigd u aan de poot en aan de onderkant van uw tafelblad.

Boor in de stalen plaat het benodigd aantal gaten voor de bevestiging voor de poot en boor de gaten voor de bevestiging aan uw tafel (voor beide minimaal 3). Vergeet niet het hout voor te boren. Bevestig vervolgens de plaat op de poot en vervolgens de poot aan de tafel.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu