Onderkant vensterbank schilderen of niet?

Bas V

  • #1
Hallo Mede klussers!

Ik ben bezig mijn vensterbank opnieuw te verven. Nu zag ik dat de onderkant van de vensterbank nooit geschilderd is, en ik vroeg me af of hier een reden voor is.
Het kale hout aan de onderkant is niet rot, maar je voelt wel dat het al wat ouder is. Het is wat aan de zachte kant.
Is het verstandig de onderkant bij deze verfbeurt mee te nemen?



 

De Bob

  • #2
Onderkant mee schilderen, het vocht loopt juist langs de onderkant en trekt in het hout.

Als er een waterkering onder zit, houd dat het (lopende water) tegen, maar vochtig wordt het toch, dus behandelen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Met een gewone kwast lukt dat niet, gebruik een platte, niet te dikke, kwast met een knik erin.

 

De Bob

  • #4
Hoe groot is de tussenruimte ? anders een onderdeurtje gebruiken
(Wel wat duurder dan een radiator kwast, maar meer voor kleine ruimte's en onderkant deuren)
Schuif wat plastic eronder, voor de stenen.
 

Bas V

  • #5
Dank allen voor de reacties.

Ik heb het net geprobeerd met een radiatorkwast/bokkepoot en daarmee kom ik daar prima, dus dat is goed te doen.

Het leek me ook dat dit gewoon geverfd dient te worden, maar ik meende ooit iets gehoord te hebben dat het hout ook nog moet kunnen 'ademen'. Wanneer alles dichtgelakt is zou dit dan niet kunnen oid. Weet niet wat daarvan waar is..
 

De Bob

  • #6
Neem een vochtregulerende verf
 

Piet de Prutser

  • #7
Waarbij ik me dan weleens afvraag: ja het vocht kan in het hout trekken, maar het zou er toch ook weer uit moet kunnen als het niet geschilderd is toch.
 

Bas V

  • #8
quoten niet nodig - mod

Dat was precies wat ik me ook afvroeg. Misschien is het alle eerdere keren dat het kozijn geschilderd werd op die manier bekeken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Helemaal gelijk. Zelf worstel ik daar ook mee. Een ding is zeker als er meer vocht in het hout kan komen of trekken in ieder geval meer dan drogen zal het fout gaan.
Daarbij dat er van binnenuit ook veel vocht door het hout richting buiten trekt.
Binnen water gedragen verf gebruikt. Ze zeggen meer dampopen dan de lakken voor buiten ook zo'n vraag.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Nee, het kozijn moet gewoon rondom in de verf gezet worden. En zoals gezegd een dampopen verf.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu