Onder CV ketel komt de koudwaterleiding tegen de CVleiding

Lou1975

  • #1
Ik vraag mij het volgende af ivbm Legionella:

De koudwaterleding naar de CV komt tegen de CVaanvoerleiding aan(ze kruizen elkaar), en ook de koudwaterleiding naar de vulkraan zit 1cm bij de CVretourleiding vandaan(kruizen elkaar ook).

Is dit gevaarlijk ivbm Legionella? Is het verstandig de CVaanvoer en retourledingen met een ruime bocht om de Koudwaterleding heen te leggen?

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een foto is welkom.
 

Lou1975

  • #3
Hierbij een foto van hoe de buizen lopen, zie onderstaande post(sommige buizen moeten nog aangesloten worden)

Bij pijl 1 komt de CVaanvoerleiding tegen de koudwaterleding aan, en bij pijl 2 zit er een centimeter tussen de waterleiding naar de vulkraan en de CVretourleiding.

Ben benieuwd...

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Daar zou ik me niet ongerust over maken.
 

Lou1975

  • #5
Dank voor je reactie. Nu vraag ik mij alleen nog af, waarom maakt dit niet uit?

Hartelijk dank :-)
 

CV__

  • #6
Het water wat de CV ingaat wordt dusdanig verhit dat eventuele legionella weer dood gaat.

Maar dan nog deugd dit niet. Op basis can de foto kun je niet zeggen dat er geen tappunt stroomafwaarts is. En sowieso is het niet netjes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het is niet zo belangrijk wat er stroomafwaarts gebeurt, het gaat erom of er legionella kan ontstaan door het kruisen van de leidingen.
Naar mijn mening is dit hier verwaarloosbaar.

Het enige waar ik voor zou pleiten is een plakje kurk tussen de leidingen om direct contact te voorkomen.
Ken je het spreekwoord spijkers op laag .....................
 

CV__

  • #8
Goed onderbouwde mening ook... not.

Iets opwarmen van drinkwater is ook waarom er ventilatie moet in meterkasten met stadsverwarming.

Kans is klein... schade direct heel groot.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Daar speelt de omgevingstemperatuur ook een grote rol.

Wat betreft je commentaar, ik zou zeggen leg jij dan even uit hoe het dan wel moet, commentaar geven op deze manier is wel erg gemakkelijk.
 

CV__

  • #10
Opwarming van de koudwaterleiding tegen gaan. Jouw voorstel van een stukje kurk werkt daar wel voor.
 

Lou1975

  • #11
Dank voor jullie reacties!
 

Roykes

  • #12
CV_ heeft gelijk... overigens gaat stukje kurk niet helpen.

1. het water word inderdaad verhit naar 60 graden, echter.... de eerste liters zullen de 60 graden niet gaan halen.. dus.... versprijding..

2. je hebt wel degelijk met je installatie stroom afwaarts te maken. namelijk als het water stilstaat....verspreid de legionella zich alle kanten uit... ook stroomafwaarts.

3. dat stukje kurk is totaal nutteloos voor legionella. het werk geweldig om corrosie tegen te gaan op het staal dat wel. maar warmte isolatie doet het niets. dus je KW warmt gewoon op.

4. het is heel makkelijk om iets te concluderen waarvan iemand het niet zo neemt....

ik zou dit serieus laten aanpassen. dit is niet zoals het hoort en je krijgt hier wel degelijk legionella groei.

fijn weekend!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Kook een pan water, hou je vinger er tegenaan.
Pak een stukje kurk en hou dat tussen vinger en pan, voel je het verschil?
Het gaat erom directe overdracht van warmte zoveel mogelijk te voorkomen, ieder beetje is meegenomen.
Corrosie treedt niet op zolang er geen vocht bij komt.

Net als bij asbest worden mensen soms bang gemaakt terwijl dat niet nodig is.

Ter info, ik heb diverse installaties gemaakt die legionellavrij waren, zeker 40 jaar geleden toen de naam legionella nog niet eens bestond, het heette toen veteranenziekte.
 

Ronald41

  • #14
Ik probeer hier een url te posten, maar krijg dan een leeg bericht
 

Ronald41

  • #15
Roykes schreef:
... overigens gaat stukje kurk niet helpen.....maar warmte isolatie doet het niets.
Wikipedia: Doordat kurk lucht bevat, is het lichter dan water en warmte-isolerend... kurk werd gebruikt als isolator...

https :// nl.wikipedia.org/wiki/Kurk_(materiaal)
 

CV__

  • #16
Jan schreef:
Net als bij asbest worden mensen soms bang gemaakt terwijl dat niet nodig is.
Net zoals bij asbest zijn er ook bij legionella mensen die het risico bagatelliseren. Idem met afwezigheid van aardlekschakelaars, etc.

Maar kurk is wel degelijk een thermische isolator. Ze maken er niet voor niks o.a. onderzetters van.
 

Lou1975

  • #17
Een ding vind ik nog wel vreemd in het Legionella verhaal: Wat als mijn kamer continu 22 graden is, en ik de kraan hier maar sporadisch gebruik- en de leiding loopt gewoon in de kamer- dan is dit toch ook een risico?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Inderdaad loopt u risico als de leiding lang niet gebruikt wordt bij een temperatuur van 22 graden, geen risico willen lopen betekent geen water gebruiken.
De kranen even doorspoelen wanneer de leidingen een paar dagen niet gebruikt worden.
De temperatuur waarin de legionella bacterie het hardste groeit is 37 graden
Ook hier wordt er wat geroepen op basis van aannames, de leiding die voor de c.v. leiding langs loopt zal de temperatuur van 37 graden lang niet bereiken.
Alle leidingen zitten in de openlucht, in een koof was het een heel ander verhaal geweest.

@CV_, ik bagatelliseer niets wat betreft asbest maar ga ook niet overdrijven, je loopt door asbest in de buitenlucht ook kans asbestkanker te krijgen, dat is niet voorbehouden aan mensen die met asbest werken.
 

Roykes

  • #20
Ik overdrijf niet jan... een cv leiding die direct in contact staat haal met gemak de temperatuur in de cv leiding. Kurk zal best helpen... maar na een half uur verbrand je je hand net zo goed aan de kurk als je het er maar lang genoeg tegen aan houd.

Het feit dat jij al 40 jaar installaties maakt wil niet zeggen dat je gelijk hebt. Ik kom dagelijks installaties tegen die gemaakt zijn door mensen met 40 jaar ervaring maar ook gewoon niet volgens de norm zijn...of gewoon niet deugelijk zijn. Kortom gewoon aan passen en zeker niet zo laten zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu