Onbehandeld massief eiken: na oliën ook opschuren?

JeWee

  • #1
Ik heb aardig wat massief eiken onbehandelde meubels gekocht met blanke olie. Hoe kan ik de meubels het beste behandelen. Op de gebruiksaanwijzing van de olie staat dat ik eerst de olie erop moet doen met een lakrollertje, vervolgens licht opschuren en dan met bv. een oude theedoek de overtollige olie wegkrijgen. Aangezien ik het nog een extra beschermende laag wil geven en dus nogmaals olie zou percies hetzelfde proces nog een keer gebeuren.

Maar dat licht opschuren klinkt voor mij een beetje onlogisch omdat ik zou verwachten dat dit juist voor het oliën zou moeten plaatsvinden. Klopt het wel dat dit inderdaad moet gebeuren nadat de olie er op zit?
 

H@ns

  • #2
Het is inderdaad een vreemde behandelwijze.
Was wordt (werd) weleens licht geschuurd tussen de lagen om een wat meer aaneengesloten laag te maken, op bijna moleculair niveau, waardoor de uiteindelijke matte glans mooier en egaler wordt.
Bij olie is mij niets bekend over schuren.
Ik weet wel dat er tegenwoordig bepaalde "behandelpakketten" zijn met olie waar een soort schuurpad zit (schuursponsje op een soort vlakspaan)
Dit is dan geen metaalwol maar keramisch wol teneinde vlekken op looizuurhoudende houtsoorten te voorkomen.

Mocht je dus willen schuren: neem ofwel waterproof schuurpapier van een korrel tussen de 250 en 500 en schuur de olie nat in, of neem zo'n schuurspons geval die niet uit metaal bestaat.
 

JeWee

  • #3
Hmm ok, als ik dit zo lees en ook van anderen hoor denk ik dat het houd bij oliën, met doek afnemen en dan nog een keer licht oliën en afnemen. Dat moet wel voldoende zijn dan lijkt me.
 

Jvsteenb

  • #4
Nat inschuren van een olieafwerking wordt gedaan bij openporige houtsoorten, om de nerf te sluiten. Bij eiken is het niet ongebruikelijk.
Bij het afnemen van de overtollige olie niet met de nerf meevegen, dan veeg je de "slurry" er weer uit. Schuin afwissen met een raamwissertje werkt erg goed, dan loopt de doek niet zo snel vol.
De tweede keer ( volgende dag ) kun je even vóór het oliën héél licht schuren maar dat zal ws. niet meer nodig zijn. Zeker niet meer inschuren, en gewoon de olie inwrijven met een doek - de extra warmte die door het inwrijven ontstaat bevordert de polimerisatie, de afwerking wordt er sterker door.
Laat de doek uitgespreid drogen i.v.m. zelfontbrandingsgevaar.

vr. gr.

Job
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu