Omgevingsvergunning dakkapel

Bolus

  • #1
Beste klussers,

Ik ben van plan een dakkapel te (laten) bouwen en ik ben er al uit dat ik een vergunning nodig heb, omdat ik niet binnen de vereiste maten kan blijven m.b.t. afstand daknok en dakvoet. Ik heb de omgevingsvergunning online ingevuld, maar nu moeten er een hele boel documenten en tekeningen bij.

Veel van de aanzichten kan ik wel tekenen, maar ik zit toch nog met wat vragen. Ik heb de gemeente hierover gebeld en zij gaven aan hier niets over te weten en alles zou op de website staan. Nou dat valt dus tegen ...

Heeft iemand hier ervaring mee, ik vraag mij met name het volgende af:

- Voor 2 (identieke) dakkapellen heb ik daar 2 vergunningen voor nodig?
- Ik moet doorsneden aanleveren van de dakkapellen, is dat echt noodzakelijk? Ik zie hier namelijk het nut niet van in.
- Mijn grootste vraag is eigenlijk "gegevens over de technische constructie". Er staat niet bij of dit een technische tekening moet zijn. De constructie van de dakkapellen is eigenlijk vrij eenvoudig. Het dakkapel te rusten op de spanten in het midden van het dak (zie foto). Is het voldoende als ik wat foto's toevoeg en de constructie en materialen toelicht, of moet ik een bedrijf inschakelen om een technische tekening te maken?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Alvast dank.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
- Twee dakkapellen kunnen in één aanvraag
- Doorsnede is zeker nodig. Daarin kan je bijvoorbeeld de hoogtes goed zien.
- Constructie gaat vooral om of er spanten in de weg zitten, en wat er met de gording gaat gebeuren. Deze tekening zit niet vaak bij een vergunning voor een dakkapel. Als die alsnog nodig is, hoor je het wel.

Je kan de tekeningen laten maken door het bedrijf die de dakkapellen gaat plaatsen. Zij weten precies wat er op moet staan.
 

Bouwtekening24

  • #3
Beste,

Zodra je voor een dakkapel een vergunning nodig hebt is het noodzakelijk om alles zo correct en volledig uit te tekenen en de gemeente er probeert er van te overtuigen dat deze dakkapellen wel netjes in de omgeving passen.

U moet hierbij al aan de volgende tekeningen denken:
•Plattegrond bestaande situatie
•Plattegrond nieuwe situatie
•Gevelaanzichten bestaande situatie
•Gevelaanzichten nieuwe situatie
•Doorsnede bestaande situatie
•Doorsnede nieuwe situatie
•3 bouwkundige details
•Situatie tekening

En in sommige gevallen is een constructie berekening ook noodzakelijk. Omdat een vergunningsaanvraag 8 tot 16 weken kan duren (afhankelijk of men nog een berekening wilt) is het verstandig om meteen de juiste tekeningen op tafel te krijgen bij de gemeente.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu