Nisbus in verlaagd plafond

Oss

  • #1
Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met een renovatieklus (van m'n eigen huis (jaren 20 woning)) en onderdeel van de klus is het aansluiten van de houtkachel.

Nu heb ik inmiddels het volgende al achter de rug:
- 150mm flexibele afvoerpijp getrokken tot nok door de oude schoorsteen.
- verlaagd plafond aan onderzijde is zo goed als klaar, de stucadoor staat te trappelen om te beginnen

Nu zit ik alleen met twee vragen/uitdagingen:
- de nisbus is normaliter vastgesmetseld in de schoorsteen, ik heb dat niet gedaan omdat ik een verlaagd plafond heb aangebracht : hoe maak ik nu de nisbus vast? (overigens rondom de plek waar nisbus komt, komt brandwerende plaat)
- de muren zijn al gestucced maar omdat de oude muren zo afliepen heeft de stucadoor ongeveer 3 cm moeten aanbrengen op de plek waar voorheen de schoorsteen zat om de muur weer recht te maken, hierdoor kan de nisbus praktisch niet loodrecht staan, omdat de flex net iets te ver naar achteren zit.

Hoe los ik dit op?
 

Marcn88

  • #2
Hier kan zo niet op gestookt worden het deel wat door je plafond komt moet dubbelwandig zijn ivm de hitte je gehele rachelwerk heeft zo kans om vlam te vatten
 

Oss

  • #3
Die nisbus is volgens mij dubbelwandig. De pijp straks naar de kachel is dan wel weer enkelwandig. Mijn idee was om de nisbus uit te laten komen gelijk aan de fermacell plaat.

Misschien begrijp ik je niet helemaal
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Voor zover ik weet moet er voldoende ruimte rond de pijp zijn om brand te voorkomen.
Een kachelsmid kan u dat vertellen, het hangt ook af van de kwaliteit van de pijp.
 

Oss

  • #5
Ik bespaar niet graag met risico tot gevolg. Heb goed a-merk spul gekocht. Zal daar ook eens navragen wat de voorschriften zijn. Kwam overigens zelf op dit forum nog vergelijkbare situatie tegen:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu