Nieuwe tegels over de oude heen of eerst afbikken

Nixnut

  • #1
Binnenkort gaan we beginnen aan de verbetering van onze badkamer. Nu zijn de vloer en de wanden (tot aan het plafond) met verschillende tegels betegeld. In de nieuwe situatie moet daar een en dezelfde tegel tegenaan komen.
  1. Is het verstandig om eerst de oude tegels te verwijderen of kun je daar overheen lijmen? Twee buitenmuren zijn van beton, twee binnenmuren zijn van cellenbetonblokken.
  2. Is het mogelijk om tegels van cellenbetonblokken te verwijderen zonder de muur onherstelbaar te beschadigen? Hoe ga ik het best te werk?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Er is speciale primer die op de oude tegels komt, daarna kunt u over de oude heen tegelen.
 

Arie

  • #3
Controleer wel eerst of de oude tegels nog goed vastzitten, zo niet dan zou ik ze er toch afhalen.

Succes,
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou alles eraf halen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Om welke reden ?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
De badkamer wordt steeds kleiner, ik vind het gewoon niks.
TS wil zijn badkamer verbeteren, doe het dan goed, hak het eraf en begin opnieuw.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Of de TS dat een probleem vind dat er ± 8 mm rondom van de ruimte afgaat is aan hem.

Er is niks mis met tegelen over de oude tegels, het scheelt ontzettend veel werk en rommel, het resultaat is net zo goed als afhakken en opnieuw betegelen.

Wat Arie al aangeeft is het wel belangrijk dat de tegels goed vastzitten.
 

Nixnut

  • #8
Ons huis is pas 5 jaar oud (en de tegels zitten er dus ook pas 5 jaar op) en ik heb het idee dat ze wel goed vast zitten. Er overheen tegelen is dus wel een optie denk ik.

De nieuwe tegels zijn wel vrij zwaar. 30 x 30 vloer/wandtegel en vrij dik. Het zijn gecalibreerde tegels, is dat nog een probleem?
De tegels die tegen het muurtje voor het bad zitten moeten er wel af neem ik aan?

Verder willen we een vrij dik glasmozaïek aanbrengen in de douchekabine, tegen het muurtje voor het bad en boven de wastafel. Deze tegels zijn dunner dan de wand/vloertegels. Dat moet dus opgevuld worden. Wordt dat een probleem als je over andere tegels heen lijmt? Hoe kun je die ruimte het beste opvullen? Eerst het mosaik lijmen en dan de rest of andersom?

Ik denk zelf eigenlijk dat ik de oude tegels toch het beste kan verwijderen. Ga ik daarmee stukken uit de cellenbetonblokken slaan? Hoe pak ik dat aan?
 

PdeBruine

  • #9
Met een hamer en een afbik beitel ;) Maar dan ben je wel een paar avondjes bezig.
Anders met een boorhamer en een afbikbeitel, dat gaat als een trein.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Hoeveel verschil in dikte zit er tussen het mozaïek en de andere tegels ?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als je een brede platte beitel gebruikt en de beitel niet te schuin op de muur zet blijven de cellenbetonblokken wel heel.
 

Nixnut

  • #12
Jan schreef:
Hoeveel verschil in dikte zit er tussen het mozaïek en de andere tegels ?
Ik heb het niet precies gemeten maar ik denk wel een halve centimeter.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Wat u ook doet, de tegels eraf halen of niet, u zult het verschil van een halve cm moeten opvullen.
Gipsprodukten hebben een hekel aan nattigheid dus die zou ik laten afvallen, het gemakkelijkste is tegellijm op poederbasis 1 op 1 mengen met zilverzand en hier het verschil mee wegwerken, met alleen een grove lijmkam met lijm haalt u het verschil niet.
 

Nixnut

  • #14
[Zeg maar 'je' hoor, anders voel ik me zo oud]

Lastige kwestie... Ik wacht even tot de tegels binnen zijn. Dan meet ik het verschil nog een keer en kom ik daar nog op terug. Bedankt voor de tip.

De mozaïek tegel komt alleen in de douchekabine. Misschien dat ik het verschil wel laat bestaan en plaats ik de wanden van de kabine precies op of tegen de overgang. Volgens mij zie je er dan niets van.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Wanneer er een cabine komt moet het mogelijk zijn de tegels en/of het mozaïek te laten verspringen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu