Nieuwe CV aanleggen

Martijnh

  • #1
Hoi Allemaal. Ik ben Martijn, en zit hier met een aantal vragen voor het aanleggen van een CV installatie. Ben nu wat informatie aan het vergaren. Hopelijk willen julie mij wat op weg helpen.

Momenteel heb ik alleen gas kachels in huis. Alles moet er dus nieuw in. Zelf ben ik wel handig, dus wil ik de radiatoren zelf aanbrengen, evenals het leidingwerk. De Remeha calenta 28c laat ik ophangen/aansluiten.
Nu heb ik al wat berekeningen gedaan.

(22)woonkamer 470x397x240=44.7816 x85watt=3806
(22)keuken 400x560x253=56.672 x85watt=4817
(18)Hal 186x135x253= 6.35 x70watt= 444
(20)hobby 335x395x240=33 x77watt=2547
(18)slaap 310x397x240=30 x70watt=2067
(24)bad 220x175x240= 9 x93watt= 860
(18)garage 700x260x240=43 x70watt=3057
(18)zolder 395x600x87 = x70watt=2073

Totaal 19671watt

Remeha calenta 28C 25500watt

Dit moet dus wel kunnen. Maar nu het leidingwerk. Ik zit eraan te denken om een N systeem toe te passen, dat is dan een T stuk op de aanvoerleiding. De ketel komt op zolder te staan.

groep 1 woonkamer, slaapkamer, hall, badkamer, zolder

Groep 2 keuken, hobbykamer, garage,

Hoofdleiding 22mm met 15 mm aftakingen. Is er een Maximum vermogen wat die 22mm leiding kan geven?

Kan ik koperen leiding en stalen leiding in 1 systeem gebruiken? Beneden wil ik koper, dat valt niet echt op tegen de stenen muur.

Nu zal het bijna nooit voorkomen dat alles vol open staat. Woonkamer, keuken en hobby kamer zullen het meest verwarmt worden. Ik ga niet voor 10 minuten douchen, even de badkamer opstoken. Maar het is wel fijn dat het kan.

Als het systeem draait, moet er dan nog worden gebalanceert?
Moet de Calenta wel of niet CO afgeregelt worden?

Alvast bedankt jongens.
 

Grashopper

  • #2
22mm als hoofdleiding en dan naar de radiatoren aftakken met 15mm moet kunnen. Koper 22mm en staal ook. De Calenta heeft een modulerende pomp. Om hier optimaal gebruik van te maken (geldt voor elke installatie) zou ik de installatie (laten) inregelen. Dus de hoeveelheid flow per radiator inregelen middels een voetventiel. De Calenta hoeft niet op CO2 te worden ingeregeld. Het toestel staat af fabriek afgesteld voor aardgas.
 

Martijnh

  • #3
Hoi, bedankt voor je antwoord. Dat inregelen ga ik laten doen, of is dat zelf ook goed te doen? Degene die dat dan moet gaan doen zal ik dan ook mijn leiding plan laten zien. Ik zit hier in de begin fase, en vind het fijn wat over deze materie te weten te komen. Martijn
 

Fiesiekus

  • #4
Het is zelf wel te doen; je hebt stickers nodig die de watertemperatuur aangeven als je ze op de CV-buizen plakt.

Zoek eens op inregelen; dan ben je voorlopig wel even aan 't lezen.
 

Chathanky

  • #5
Is er een Maximum vermogen wat die 22mm leiding kan geven?
Maximaal aanbevolen is 13,8 kw maar dit doet niemand.
De meeste huisinstallaties draaien op een 22 mm leiding vanaf de ketel.
Kan ik koperen leiding en stalen leiding in 1 systeem gebruiken?
Ja dat kan.
Als het systeem draait, moet er dan nog worden gebalanceert?
Ja dat is heel verstandig. Voordeel is dat je gehele installatie snel opwarmd en dat je zuiniger verwarmd. De installatie zal in z`n geheel beter functioneren.

Zoek bij het verzamelen van je radiatorkranen in iedergeval kranen die goed in te regelen zijn. Bij de grote merken zijn voor elke appendage instelgegevens beschikbaar.
Bij de overige moet je uit ervaring de zaak op orde brengen wat het een stuk lastiger maakt.
 

Fiesiekus

  • #6
Je regelt toch in met je voetventielen, niet met de radiatorknoppen?
 

Chathanky

  • #7
Er zijn ook radiatorkranen met een voorinstelling die in te regelen zijn.
 

Fiesiekus

  • #8
Ah zo; weer wat geleerd!
 

Martijnh

  • #9
Hoi jongens, alvast bedankt voor de antwoorden. Zal maandag een tekening maken hoe ik denk de leidingen en radiatoren op te hangen. Ik ga ook informeren of er een installateur in de buurt wil komen kijken, en vragen of hun ook een zelfbouw pakket willen leveren. Er komt een hoop bij kijken, en ik wil het gewoon in 1 keer goed hebben. Tot maandag.
 

Fiesiekus

  • #10
Dat laatste is wel heel ambitieus; mijn erkende, gecertificeerde, geaccrediteerde, gefinancierde en weet ik al niet wat, installateur is 3x teruggekomen om aanvoer en retour goed te zetten en 4x om lekkende perskoppeling na te persen.

Ben er van overtuigd dat jij dat als beginneling gelijk al veel beter doet.

Tip:

als de buizen bij de ketel aankomen, zet dan meteen A- (op de aanvoer) en R- (op de retour)-buizen.
 

Martijnh

  • #11
Ik heb een bedrijf gevonden die ook komen kijken, en een zelfbouwpakket leveren. Zelf doe ik alles op mijn gemak, en kan dan lekker precies werken. Ik trek er 3 4 weken voor uit. Vakantie tijd en geld gaat in de CV zitten. Ik ga ze morgen bellen, en een afspraak maken. Een offerte kost geen geld, kan geen kwaad, en ik denk er wat van te kunnen leren. Morgen komt die tekening. Vind het gewoon leuk me wat verder in deze materie te verdiepen. Martijn
 

Xr8

  • #12
Neem dubbel instelbare radiator kranen zoals deze heten. Zijn iets duurder maar zijn simpel in te stellen achter de knop.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu