Nieuwe badkamer, is standleiding nodig?

Ronald

  • #1
Ik ga een nieuwe badkamer (met toilet) maken, nu vroeg ik me alleen af of het nodig is om een standleiding te maken?

Of zijn beluchtingsifons voldoende en is het mogelijk om deze standleiding opzij door de muur te laten gaan ipv helemaal naar boven door het dak?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een standleiding is een verticaal lopende afvoerleiding voor bad, douche en/of toilet. En die lijkt me absoluut noodzakelijk, want waar wil je anders het badwater en de toilet"resten" laten?

Maar ik denk dat je in de war bent met een ontluchtingsleiding, die dus ook verticaal loopt tot net onder de pannen van het dak. Opzij lijkt me niet de manier.

Die is inderdaad beslist noodzakelijk, omdat anders de afvoer niet goed gaat lopen en je rare effecten kunt gaan krijgen. De juiste aanleg van zo'n afvoer, en zeker indien er ook een toilet bij gaat komen, is niet iets wat via een forum "eventjes" te bepalen is.

Het is beter daarvoor een deskundige (loodgieter of aannemer bijv.) ter plekke te laten kijken en te bepalen, hoe de afvoer het beste kan gaan lopen.

Daarnaast zou je eens kunnen kijken bij de volgende onderwerpen, mede om te weten wat je te wachten staat als je het verkeerd doet!
Dikte rioleringsbuizen

Doorspoelen wc geeft probleem

Rioollucht in badkamer

Probleem met wc's op verschillende etages

Vacuum in standleiding?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu