Nieuwe aansluiting op bestaande standleiding

Chrizzz

  • #1
Volgende week ga ik een aantal leidingen verplaatsen ivm de verbouwing van mijn keuken. De huidige afvoer (vaatwasser spoelbak) gaat weg. Ongeveer een meter verder moet er een nieuwe afvoer (75 mm) op de standleiding (125 mm) aangeloten worden.
Er zit geen speling in de standleiding dus zomaar een y-stuk er tussen zetten zal moeilijk worden. Zijn er misschien andere oplossingen voor?

Is het ook beter om de oude afvoer weg te halen, of kan deze gewoon blijven zitten?

 

Chrizzz

  • #2
De afbeelding is trouwens een bovenaanzicht.
 

Fiesiekus

  • #3
Met schuifmoffen werken. Stuk uit de 125 mm zagen, schuifmof over ene stuk oude pijp, T-45 met schuifmoffen over andere stuk en een extra (nieuw) stuk 125 mm ertussen en over elkaar schuiven.

Verder is het een verzamelleiding.

Zie tekening van Henk253 hier:
Volledige nieuwe riolering in het gehele huis
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe kan dat nou een standleiding zijn, wanneer de tekening een bovenaanzicht voorstelt?

Een standleiding is een verticale leiding... :?
 

Fiesiekus

  • #5
HEt is geen standleiding maar een verzamelleiding. Wat me nog te binnenschoot is de mogelijkheid van zadelstukken op de verzamelleiding. Maar dan sluit je loodrecht aan ipv onder 45 graden. Misschien dat de deskundigen hier op dit forum kunnen zeggen of dat wel/niet toegestaan is (ik dacht van niet).
 

Sewerboy

  • #6
De oude gootsteenleiding onder vloer doorzagen en een lijmdop van die diameter erop plakken. Je hoeft niet het hele t-stuk ertussenuit te halen.
Een zadelstuk zou kunnen, maar dan zou ik hem bovenop de leiding zetten als daar de ruimte voor is. 't Beste is natuurlijk een mooi t-stuk ertussen.
 

Xr8

  • #7
Vooral bij een keuken zou ik geen aanboorzadel toepassen ivm het smerige water. Een T stuk 125-75-125 nemen, lijm of met manchet verbinding. Deze is handiger wanneer het t stuk later nog wat verdraaid moet worden, indien de leiding iets aan de kant te drukken is dan heeft u voldoende aan een schuifsok, het stukje buis wat er tussen uit komt kunt u weer gebruiken.

De manchetten even met wat zeep of vaseline insmeren, en de buisuiteinden goed ontbramen en eventueel wat schuin vijlen.

Succes ermee.
 

Chrizzz

  • #8
Is een lijmverbinding duurzamer dan een manchetverbinding of maakt dit niks uit?
In ieder geval bedankt voor jullie hulp.
Sinds ik dit forum ontdekt heb ben ik een stuk wijzer geworden op het gebied van klussen. :D
 

Fiesiekus

  • #9
Omdat je zelf zegt dat je geen speling hebt, ben je wel aangewezen op een T met manchetten. En die zijn kwalitatief dik in orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu